Skip to main content

org baru

assalamualaikum..

ermm ana org baru dlm dunia pembloggan ni.. jadi sila beri tnjuk ajar..

Hari ini, dunia blog makin mendapat tempat dalam kalangan masyarakat malaysia..

mungkin dunia. untuk apa manusia berblog?? macam macam. ada yang ingin berjurnal. ada yang ingin bergosip... malah yang lebih mengejutkan , walaupun sudah biasa, ingin melunaskan nafsu serakah mereka dlm bidang2 yang tertentu.. mungkin menyiarkan perkara2 tidak bermoral... entahlaah.. hal mereka...

namun, sebenarnya blog hari ini banyak yang digunakan untuk melafazkan kata2 yang tersirat di kalbu khususnya dr golongan rakyat,pengguna, etc. pelayar internet (yang berfikir)hari ini semakin tertarik dengan blog yang mengomen tentang hal2 dunia.. khususnya ketidakeimbangan ekosistem dalam politik malaysia, negara islam hadhari, 1 malaysia ni... tiddak kurang juga ana... 

entah macam mana tiba2 minat pulak nak melayan blog2 politik. erm... mungkin sebab faedahnya yang dapat membuka ruang pemikiran ana yang jumud nih... mungkin sebab tu jugaklaa.. manusia hari ni, daah kurang yangmelayan website2 lucah mcm redtube.. sebab dah ade bidang baru dalam dunia internet nih...kalo ader pon yang melayan.. mereka2 ni daa kompem adalah manusia2 yang dilahirkan di muka bumi ini dengan hormon yang tidak seimbang... atau mungkin dengan kepale otak yang telah tercicah sedikit dengan najis ibu mereka ketika menumpang tempat hidup di dalam rahim ibu2 merekaa...

erm.. berbalek kepada blog tadi... sebenarnyer, blog ni adalah satu wadah atau medium utk manusia menhamburkan kata2 yang tersirat dalam diri  dengan sangat terbuka... satu bende yang x boleh kerajaan atau mana2 pihak nak kawal adalah blog.. kalo suratkhabar.. buleh lagi pihak2 mengedit mane yang x kene dengan keinginan boss.. tv mcm tu jugak.. tp blog.. pengguna bijak buleh menggunakannya di mana sahaja tanpa sebarang sekatan.. hmmm... sebab tu laah abg najib 1malaysia nih penah giler cuak smpai mungkin nak terburai sgale isik2 perut yang dipenuhi duit sedekah org tuh.. biler satu hari ader org komen n cuber nk huraikn aper yg berlaku antara bliau, razak baginda, ngan altantuya shaaribu... hai.. dunia2...

ok r... nih post pertama ana.. nta aper laa antum piker biler bace nih... paperpon.. stay in ISLAM.. Allah will guide us... Insya Allah

Comments

Popular posts from this blog

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum... Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn ban…

kita hanya hamba

assalamualaikum..

kadang2, aku terfikir.. apa erti hidup ni?
apakah aku yang telah hidup 18 tahun 13 hari ni, dah jumpa apa erti hidup?
apakah rutin harian aku ni, betul2 aku jalankan atas dasar aku betul2 faham apa itu erti hidup...

sebenarnya hidup yang macam mana patut aku rutinkan dalam hidup aku?
adakah rutinan yang aku buat ni betul2 aku dah passionate dalam diri aku?
atau aku hanya lelaki typical yang steorotype.: membuta tuli kut apa orang cakap...

aku kadang2 terasa diri aku lemah.. jauh.... jauh... jauh dari PENCIPTA...
ye aku faham, aku hamba. aku pernah duduk sekolah agama 5 tahun.. aku tau ape itu mardhatillah...
aku tau ape itu ma'rfatullah...
aku tau semua tu.. bahkan aku pernah jadi seorang yang bergelar naqib...
aku tau ape tu dosa.. aku tau syurga, pahala... neraka, DOSA..
aku boleh berkuliahkan orang rak2.. ape itu dosa,
ape itu mungkar..
ape itu maksiat...
tapi kenapa aku masih rase aku JAUH... YAA... BELUM BETUL2 dekat dengan ALLAH...
RABBUL JALIIL..
RABBUSSAMAAWAAT..
KENAPA...…

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…