Skip to main content

Cinta Pada Manusia Itu Letaknya Patut di mana??

Hati dan perasaan cinta merupakan satu fitrah insaniah tidak kira sesiapapun. Manusia perlukan cinta dan memerlukan kasih sayang. Perasaan untuk mencintai kepada lawan jantina memang tidak dinafikan, ia merupakan sesuatu yang perlu bagi setiap manusia.

Tapi, mengapa kita terlalu sibuk memikirkannya?

Adakala setiap masa dan waktu kita fikirkannya,

Sampai satu tahap, jika sentiasa memikirkan hal ini, kita pasti akan terjebak dalam "couple". Bukankah couple itu sebuah jalan yang penuh dengan liku-liku yang salah?

Jika anda masih belum mampu, jangan sekali bermain dengan perasaan. Ia tidak akan membawa kemana-mana. Perjalanan masih terbentang jauh.

Jodoh?

Masih tidak yakin dengan janji Allah.?
Di dalam kuliah, seorang ustaz menerangkan bahawa qada' bermaksud perkara yang akan berlaku dan qadar perkara yang telah ditetapkan sejak azali . qada' terbahagi kepada dua iaitu qada' muallaf iaitu yang akan berubah manakala qada' mubra adalah perkara yang telah ditetapkan sejak azali yang merangkumi jodoh, ajal, rezeki dan beberapa perkara lagi.
Bukankah Jodoh itu telah ditetapkan oleh-Nya?

Lihatlah.
Anda punyai misi untuk islam. Mengapa mudah goyah kepada perasaan dan cinta. Ramai yang mengatakan "aku mahu berkahwin, bernikah" tetapi dimanakah persediaan kita? untuk menjadi isteri kepada seorang suami atau suami kepada seorang isteri?

Ia bukanlah sebuah perkara yang mudah. Adakah ia hanya sebuah keseronokan? Untuk merealisasikan mimpi indah? Tidak. Ia satu tanggungjawab yang akan ditanya oleh Allah SWT suatu ketika nanti. Adakah kita telah melaksanakan tugas sebagai khalifah dengan sebaik-baiknya

Mari Menjadi Hamba kepada pencipta

Menjadi sebaik-baik hamba memerlukan pengorbanan bukan hanya pada kata-kata. Jika kita imbas kembali bagaimana sahabat-sahabat rasulullah yang sentiasa memperbaharui dan meningkatkan Iman mereka. Keyakinan mereka adalah di tahap yang tinggi. Mereka melihat syurga di hadapan mereka. Amal yang mereka lakukan adalah semaksimum yang mungkin.

Bukan seperti kita? Mengimpikan syurga tetapi kita hanya bermimpi tanpa mempertingkatkan amal. Sedarlah! Hidup ini satu perjuangan. Jadi, berusahalah Untuk Menyihatkan IMAN!


Jangan terlalu fikirkan cinta

Cinta dan perasaan satu keperluan. Tetapi kita mesti pandai menguruskannya. Bercintalah tetapi melalui jalan-jalan yang Islam telah tunjukkan. Buat persediaan, dan lakukan ta'aruf dan seterusnya. Islam itu dipenuhi cinta dan kasih sayang, tapi banyak cinta dan kasih sayang yang menyimpang dari islam kerana kita tidak menghayati Islam sepenuhnya.

Jom sama-sama kita mencari cinta dan RedhaNya.

Lihatlah cinta yang sebenar ini!

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya ALLAH TA'ALA berfirman pada Hari Kiamat kelak; mana orang-orang yang saling mencintai kerana keagungan-KU? Hari ini KU-naungi mereka, di mana tidak ada naungan yang lain selain naungan-KU."



As copied from : http://iluvislam.com/tazkirah/remaja-a-cinta/2620-mengapa-selalu-fikir-tentang-cinta-dan-hati.html#.TfZJ2hA-Jtc;facebook

Comments

TiM said…
ouh.. copy rupanya. ingatkan kau yg tulis.
Anonymous said…
This comment has been removed by a blog administrator.
AbdullahUmar said…
@anonymous : syukran nasihat.. tapi an, Demi ALLAH, ak mseh x pasan bile aku wat camtuh.. lalai mungkin.. seingat ak, x penah,.. tapi, kalau ade yg ak telepas pandang.. sila jelaskan.. ak nih manusia gak.. apepon,.. Syukran, n memang harap dapat ko perincikan bile masenye, sape orgnye yg aku dah TERlayan mcm tu..
Anonymous said…
assalamualaikum...try tgk kat wall fb ko brother..aku agak dissapointed ngan kau sebab you looked like a man that can protects his own friends when they really need your help but...Masya-Allah.Well everyone deserve a second chance,hopefully it won't repeated again...

p/s:kau dah dikeluarkan dari senarai.........
AbdullahUmar said…
oh. that case. i see.. frankly speak, at the first place, for me, it didnt seem like a big deal to be emphasized.. well, A MAN maybe take it same way too.. and, well.. bagi aku, stakat jalan ke kolej uh, INSYA ALLAH selamat sangat.. takde apenye.. aku x sangke langsong korang giile serius pasal bnde nnih.. seriusly.. mntak maaplah banyak2.. aku bukan ape... tapi, aku mseh rase bnde nih x patot nk diambik mcmni punye berat.. sorry lah.. lagi satu, aku x penah nk piker pmpwn2 ni adalah tegedik2 bile mntak tolong kat aku... SUMPAH!!! salam

P/S:kalao aku kt tmpt korang..aku blom ckup smpai ati lagi nk mntak kawan aku jalan 2X jaoh pjalanan (nk tmn anta, pas uh, nk balik blek sorang2.)ntahlah...

P/SS;pasni jgn marah aku plak..aku ckp ape aku rase..kate kawan lame.. chill lah.. jgn segan plak kalau nk mntak tlg ape2 pasni... aku tlg. INSYAALLAH.. =D
Anonymous said…
try to find out what was really happened on that day..you seem like doesn't know the real situation...well..it is a big deal when you saw a bunch of black man roamed around when you want to go back to hostel in the middle of night..ko yang ckp 'jalan 2X jaoh pjalanan'...huh...trylah pikir.. salam...

p/s:ak bkn bdk u ko... kalo x puas ati cakap,kite settle..kate kawan lame..
AbdullahUmar said…
bkn bdak U akuh? ooo.. ok2.. aku mntak maaplah.. ape yg dyorang cite tuh mmg btol.. tp time uh, mmg aku xnmpk bnde nih mcm berat sgt.. sorry lah.. insya ALLAH aku pasni x lepas pndang bnde nih.. 2x jaoh tuh ntok aku ler, nk balek sini balek.. ak takot gak ngan black2 man uh.. spe nk teman aku plak..

lastly, aku xnk gado2.. ak salah, aku mntak maap byk2.. settle? erm, mcm mane? x settle lagi ke nih? kawan lama...? sapa?
Anonymous said…
ok..settle..aku dgr ko wat camtu lg..kita settle..k?..
AbdullahUmar said…
OK =D.. hahaha.. erm, sape ni ek? curios plak
Anonymous said…
curiosity kills the cat..jeng..jeng..
AbdullahUmar said…
curiosity triggers learning, learning gain knowledge. knowledge produces excellence.
Anonymous said…
hmmm,,tak yah tau...x pntg..x leh tlg ustaz papepon..
AbdullahUmar said…
xnk gtaw xpe... x kesah... yg pntg, xdo yg marah2... walaupun den nk tau gak sapo yg bckp ni, tmo kaseh ler, sbb togur den aritu.. syukran ala kulli haal
Anonymous said…
tarapapapa

Popular posts from this blog

Mimpi yang dah bukan angan angan

Assalamualaikum. Bila kau da bole baca entri aku ni, maknanya aku da sampai la di jepun ni. Macam macam aku nak cerita sebenarnya kat sini. Sepanjang aku dalam perjalanan dari KLIA sampai la ke jepun ni, aku nak cerita macam2. Setiap kali aku rasa benda tu aku nak cerita, aku teringat kat Blog aku ni. Serius . Sumpah. X tipu. Tapi bila aku da mula menaip ni, aku terus lupa. Blank. Alaaa, macam kau dalam dewan exam selalu tu laa. hermm Aku smpai Narita Airport pukul 10 pagi. time tuh semua tgh eksaited lagi. Turun2 plane je, sume tarik nafas pnjg2, simpan dlam mulut pastu lpskn slow2. Sume nk rase becakap kluar 'asap'. HAHA. Termasuklah aku ni. Eksaited gila. Sampai nk bercakap pun slow2, sbb nk tgk asap kluar mulut. haha macam2. Memula, kami di ajak pergi ke Excel Hotel, Tokyo. dgr2 briefing, pastu makan2. sedap woo. ahaha. Jepun ni mmg betul2 disiplin. Yang kau dengar tepati masa, x lambat, ikut peraturan tu, tu mmg sume betullah tu. X salah. Xda tipu2. Kat mana lagi

こんにちは、はじめまして

Assalamualaikum.. okeh, lame bebenor x aku update belog akuh nih,,, byk benor org tanye, "ekau ni bilo nk update belog ekau tuh?? dah mcm coolblog aku tgk dah.." msti x lawak kn? kthxbye. skg aku nk post satu lagi posting. pasal study akuh.. haha.. aritu, aku bukak satu laman web, lepas tggu gile2 lame.. xde tggu sgt kot.. yelah, dah bukak, tangguh result, tangguh daa 3 kali daa.. aku bace blog mahupun FB status member2, sume daa berang daaa.. hahaha aku x kesah sgt pon. cume yg ketige tu ar rase cam nk hack je domain esilav2.jpa.gov.my... hahaha.. sbb tuh kali ke baper belas puluh tah ak cek status onterview aku. bile daaa dye kuarkn result plak. aku dgn mmbwa eksaitment yg agak hyper tggi dgn rase cuak berbaur gementarnye mncuba menaip dgn rase yang berharap.. website tu kat address firefox ak nih.. tkn2.. putih je window aku... aku pon tekan butang refresh.. putih.. refresh..... putih... refresh..... ikon tande ngah buffer berputar ligat dgn agak lame.. sekali gus, menamba

Aku tulis lagi

.: prolog :. ...jd, aku yang berdarah jati Malaysia ni sedikit sebanyak terasa tercabar la. Ini bukan perkara main2. Ini perkara yang sangat kritikal... (siap ada prolog lagi. haha. saja nak test) Assalamualaikum.  Semalam dari pagi aku melilau2 sekitar sendai ni untuk menyelesaikan semua urusan2 yang tertunggak. Akaun bank, beli baju, phone dan sebagainya.  Sepatutnya akaun bank da siap semalam, tapi oleh kerana ada masalah teknikal, onna tachi j sempat siap smlm.  Dipendek kn cerita, akaun bank nye siap dalam jam 3 petang. 3.15 lebih kurang dah nak masuk asar. ''Xdaq masa dah. solat je la tepi ni" senpai aku bsuara. Kami pon bsolat zuhur la di Sendai Station kt btoi2 laluan org ramai. Aku yang mmg susah nk khusyu dalam solat ni pon lagi bertambah2 susah la nk khusyu bila org ramai jalan2 situ sambil mengerling ke arah kami. Dalam hati aku berdoa, janganlah ada yang nk gatal2 pg tanya aku buat apa ni nanti. Tengok takpa. Jangan nak tanya2. HAHA. kant