Skip to main content

Posts

Showing posts from November, 2009

AidiL AdhA di Kg. LonEk

Assalamualaikum... “Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berkorbanlah kamu”. (Al-Kausar, 2)“Dari Ibnu Umar radiallahu ‘anhuma berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam telah menetap (mukim) di Madinah selama sepuluh tahun, baginda tetap menunaikan korban”. (Hadis Riwayat at-Tirmizi)
“Diatas setiap ahli bait (ketua keluarga) hendaklah ada sembelihan (korban/udhiyah)”. (Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Majah. Hakim (disahihkan oleh beliau)
“Di masa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam, setiap seseorang lelaki berkorban dengan seekor kambing untuknya dan untuk keluarganya”. (H/R Tirmizi, kitab al-Adhahi 2/1216 (hadis ini disahihkan oleh beliau). Dikeluarkan oleh Ibnu Majah, 2/2546 (dengan sanad yang sahih). Hadis ini disahihkan juga oleh Syeikh Muhammad Nashiruddin al-Albani)
Hari ini, ana ingat, ana nak kongsi sedikit pengalaman ketika ana menyambut hari raya Haji di Kampung ana yang terletak di daerah Jempol, mukim Batu Kikir, Kg. Masjid Lonek, Rumah no.3.Ehem2... malam tu, iaitu ma…

AiDil AdHa di PelAngAi!!

Allahuakbar!! Allahuakbar!! Allahuakbar!! laaa Ilaahaillallaahu wAllahuakbar!! Allaahuakbar walillahilhamd!!...

Takbir raya beralun syahdu di keheningan subuh yang permai lagi indah. Seawal 5.50 pagi, aku bangun dengan perasaan dan pemikiran yang masih lagi mamai dan akalku masih lagi kurang dari segi kewarasan. Aku lantas mencapai tuala jinggaku lalu bergegas menuju ke kamar pembersihan.

"Sahaja aku mandi sunat hari raya aidil adha kerna Allah taaala.."

Seusai pemandianku, aku segera menyarungkan baju melayu hijau dan kain sarung coklat gelapku. Kopiah ku sarungkan ke atas kepalaku menutupi sebahagian besar kawasan rambutku.

"Sahaja aku solat fardhu subuh 2 rakaat, sebagai imam, kerna Allah taala"

"Allahuakbar"

Aku melengkapkan solat subuhku dengan bacaan surah As-Sajdah mengimami adindaku. Memang menjadi perkara yang sunat untuk orang muslim membaca surah sajdah dan melakukan sujud sajdah ketika solat subuh di hari Jumaat. Aku terus menyudahkan solatku dengan…

"Ma hua Wahabi 2??" -rugi x bace ilmu nih..

Assalamualaikum, di sini ana depankan lagi satu artikel berkenaan wahabi. Artikel ini lebih khusus, lebih tepat dan lebih ilmiah dari segi kefahamannya dan penyampaiannya.. sila baca dan rugilah bagi yang tidak membacanya..Katakan tidak kepada WAHABI!!Adalah malang apabila golongan yang kononnya kuat berpegang dengan agama tidak bersifat ilmiah. Sedangkan ilmu adalah teras kepada Islam yang tulen dan murni. Antara sikap tidak ilmiah ialah menuduh seseorang dengan sesuatu tuduhan palsu disebabkan tidak mahu atau berupaya menjawab persoalan yang dikemukakan. Sikap ini sama dengan Amerika sekarang yang menganggap sesiapa sahaja yang mengkritiknya sebagai pengganas sekalipun tanpa bukti.

Di Malaysia ini, wujud sikap yang sedemikian. Jika seseorang memberikan pandangan agama yang bukan menjadi perkara yang biasa diketahui oleh golongan agama tradisional tempatan, maka dia akan dilebelkan sebagai ‘wahabi’. Sekalipun mungkin dia tidak tahu menahu wahabi itu apa?!. Bahkan yang membuat tuduhan …

Ma Hua Wahabi???

Mutakhir nih, sering kite dengar, isu ttg wahabi... yang nih tuduh tuh, wahabi, yang tuh tuduh nih, wahabi.. dan sebagainya, jadik, kat sini ana depankan satu artikel yang boleh antum rujuk, aper itu Wahabi??
Wahabi merupakan satu fahaman / aliran dominan yang diamalkan oleh ulama-ulama Haramain / Mekah yang diasaskan oleh Muhamad Abdul Wahab . Syeikh Fahaman ini dikukuhkan lagi oleh keluarga diraja Ibn Saud yang kini memerintah negara Arab Saudi. Dinasti al-Saud memerintah Arab Saudi sejak 1924. Beliau dilantik Menteri Penerangan Arab Saudi.

Fahaman ini disebut juga sebagai Wahhabi atau Wahabism . Istilah ini muncul berdasarkan nama bapa pengasasnya.
Golongan Wahabi lebih suka menyebut diri mereka sebagai Salafi , Salafiah, Muhawidun yang bermaksud 'satu Tuhan'. 
Mereka mendakwa menurut pemikiran Ahmad ibn Hanbal ( al Hanbaliah, al Hanabilah) yang merupakan salah satu mazhab dalam Ahlil Sunnah Wal Jamaah. Dalam hukum feqah, mereka berpegang kepada fafsiran Ibn Taimiah. Faham Waha…

Cuti

Assalaaam...


Ehem, hari ni den nak koba satu bondo yo.. erm.. xdo papo sona eh.. sjo yo nak tulis2 sket kek blog den ni haaa... Ermm, Maghin daaa start cuti skolaah.. Pado awal eh, den x plan papo laie nak buek apo cuti nih... blur... lopeh tuh, tetibo yo, ado sorang hambo Allah nia haa.. dio koba, nak studi, byk madah eh fail!! hak3

Timo kaseh farid sobab boghi den siket view apo yang patot den buek cuti...

Den piker den revise balek sumo mato polajaran den yang lopeh2...

Xdo satu pon yang den pueh ati... satulaa, sivik, tu yo yang den buleh banggo kn siket... yang laen, saket!!! adoiiii aiiii.....

maken toghuk!!

Ni Ha den gtaw sket Mrkh den sumatif nih...

BM-81

BAT-71

BI-70

PSI-67

PQS-80

SEJ-57

CHEM-52

BIO-55

FIZIK-57

+MAT-55

MM-89

Ekau boghi tau den skg, apo eh yang buleh momuehkan ati mak bapak den ??? kojap laie result nak smpai ah... Allah...

Tu laaa, azam den cuti taun ni, nak momporbaiki somu eh... somua markah yang bilo mato ni momandang yo, raso paneh yooo... aa tu laaa yang den nak revise bal…

Shape collage..

Assalamualaikum..
Alhamdulillah, harini ana rase nak kongsi satu lagi software yang memang sangat serbaguna, sangat produktif, efektif dan kondusif.. hak3 paperlaaa...
software yang ana maksodkan tersebut ialah... Shape Collage...
Baik, kita mulakan. Software ini sebenarnya dibina bertujuan mempermudah kerja untuk para designer gmbor. Selain itu, sopwer ni jugak banyak digunakan dengan tegar oleh pemilik2 gmbor yang inginkan gmbor2 tersebut di design secantiknya + dengan cara yang mudah, cepat, dan hebat... hak3Pertama sekali, antum x perlu risau. Sopwer ini adalah freeware.. x payah bayar paper pon. Aper yang perlu, ialah download, dengan saiz hanya sebesar 472 KB, dah tuh, instal laa cam bese....Kegunaan sebenar dye adalah ntok bwat kollaj sbnarnyer.. kalo org yang bajet pro, dy pakai photoshop jerh.. tp yang mseh amatur, n nk jdkn produk dyer cantik, gunelah sopwer nih...Penggunaannyer sangat mudah.. hanya, set saiz, bentuk dan ciri kollaj yang anda mahukan... dan dengan gambar2 yang…

...LANGKAWI...

6 November 2009,

Ana bersama sebhagian sahabat2 yang berjaya mencatat 8a ngan 9a di hadiahkan dengan sebuah trip ke Langkawi, Pulau Geopark... dulu name dy pulau bebas cukai.. tapi daa tukaa... sebab banyak benar batu2 dan segala macam Flora mahupun Fauna yang dikatakan bersia jutaan tahun. Wallahualam...

Pagi tuh, jam 4.30 pagi, ktorang mghabiskan masa malam tuh dengan berjalan sekitar sekolah dan melakukan aktiviti yang agak seronok laaa.... tepat 4.30, ktorang turun ke dewan besar ntok menaiki bas... tgh turun tuh, tgok surau terbuka, seakan akan memanggil ku masuk utk melakukan sedikit ibadah di dalamnya... Ana masuk, terpikirlaa plak nk azan pertama, ana pon azan...

Tibanya ktorang kt bawah, tgok da ramai muslimat kat situ, tahulah ktorang yang ktorang nih daa lambat sket... tapi bas sampai lagi lambat... ana tgok ramai muslimin yang daa termanggu kat bawah.. ramai yang bawak enset... (senanyer xleh... tapi, hak3, ana x phm knaper pada awalnyer ustat ckp x buleh bwk...)

sblom nai…

Wahai Penduduk SHAMS

Wahai penduduk SHAMS,

Hari ini, dunia semakin sempit, bahkan Malaysia semakin sempit, makin disempitkan lagi dengan pemikiran2 jumud yang perlu diperhapus. Malaysia semakin lemah dengan daya pemikiran matang pencetus dunia hebat. Malaysia semakin miskin dengan Ulama' akhirat yang boleh memandu manusia lain yang lupa...Malaysia semakin tenggelam dengan arus kejahilan manusia tidak terbatas... Malaysia juga semakin kelam dari sinar sebenar Islam, deenul Haq...

wahai penduduk SHAMS,

Agama yang sebenar perlu dihayati, perlu disemat dalam diri, itulah TUJUAN UTAMA SMKA SHAMS ditubuhkan. Untuk melahirkan hasil yang gemilang bukan setakat dalam akademik.. Tetapi, dari segala sudut, setiap bidang. Dari dunia sampai akhirat, SMKA SHAMS mahu produk2nya cemerlang dari setiap sudut.

Namun, hari ini, amalan2 mahmudah yang disemai hanya bertahan di sekolah. pelajarnya semakin alpa dengan cabaran dunia. Bisikan syaitan, Ajakan nafsu semakin diikuti. lupa. Pelajar SHAMS hari ini lupa... mereka kabur …

KLIK

Assalamualaikum....


Kat sini ana nak cerite sket aper ana dapat kat KLIK....

Sblom tuh, ana nk gtaw...
4 minggu btrut, ana ikot program skolah..
mmg tough... first, KLIK, pastu, Langkawi, then MAGMA, Then BPO....

Sonok mmg sonok... tp letih laaa..

KLIK... sebuah program yang sgt menggentar jiwa. Menyentuh rasa dan Mmbakar kuasa....
Pengisian dy, mmg mantop...
Malam first, mmg x tdo...
Ktorang, MT KP, diajak menyertai satu diskusi yang penuh dgn pengisian dan ilmu baharu... Allah.. Kecilnyer ruang pemikiran aku... tulah perkataan yang ak piker bler dgar penerangan oleh BRO Shahir n Bro Hazwan.. Sgt Hebat laa merekaa...
Sampai 5.30 jgaklaaa prbincangan tuh.. banyak bnder baru yang ana dpt.....
esoknyer.. satu program yang bule dkatakan sonok... KEMBARA... checkpoint first, makan cacing, kumbang n sbagainye, second, redah paya, third, merangkak ala askar komunis, empat, satu sesi terjahan psiko oleh faci, lime, satu LDK berilmiah,and Enam yang plg best, panggang ikan keli kat atas bukit. Walaupun …