Skip to main content

Cuti

Assalaaam...


Ehem, hari ni den nak koba satu bondo yo.. erm.. xdo papo sona eh.. sjo yo nak tulis2 sket kek blog den ni haaa... Ermm, Maghin daaa start cuti skolaah.. Pado awal eh, den x plan papo laie nak buek apo cuti nih... blur... lopeh tuh, tetibo yo, ado sorang hambo Allah nia haa.. dio koba, nak studi, byk madah eh fail!! hak3

Timo kaseh farid sobab boghi den siket view apo yang patot den buek cuti...

Den piker den revise balek sumo mato polajaran den yang lopeh2...

Xdo satu pon yang den pueh ati... satulaa, sivik, tu yo yang den buleh banggo kn siket... yang laen, saket!!! adoiiii aiiii.....

maken toghuk!!

Ni Ha den gtaw sket Mrkh den sumatif nih...

BM-81

BAT-71

BI-70

PSI-67

PQS-80

SEJ-57

CHEM-52

BIO-55

FIZIK-57

+MAT-55

MM-89

Ekau boghi tau den skg, apo eh yang buleh momuehkan ati mak bapak den ??? kojap laie result nak smpai ah... Allah...

Tu laaa, azam den cuti taun ni, nak momporbaiki somu eh... somua markah yang bilo mato ni momandang yo, raso paneh yooo... aa tu laaa yang den nak revise balek...

Bilo tgok markah den nia kan, den jadi polik, apo sobab eh.. tughun mondadak nak mampuih somua plak tuh markh den nih??? polik den...

Ponah laa den pker2 balek... agak eh laaa kan, sobab den sndighi laaa... maken lamo maken pomaleh... maso formatif dlu, 6a1 den buek.... xde c2 doh,,, a ngan b yo... sokaghang nia haaa, 3 yo A eh... osah laaa bongap eh tuh... haaa...

Tulaa den yakin sumo eh x laen x bukan sobab sifat den ni yang pomaleh... nak kato, jawatan, xdo manolah, nak kato susah pekso tu, xdo laa pulak susah mano,

Jadi, sokanghang ni, den nak koghan sumo samo2 rangsang somangat den... Blaja nih nombor satu, Tanggung jawab utamo den kek skolah tuh, nak blaja, Blaja, Blaja...

Jadi, doakanlah, supayo somangat den nih toghuih membakar jiwo ni haaa. Insya Allah...

Akhir kato, salam sejahtera den ucapkan....

p/s:cdgknlaa apo2 yang monarik ntok den buek spnjg cuti ni... mnx tlg laa yoo

Comments

Popular posts from this blog

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum... Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn ban…

kita hanya hamba

assalamualaikum..

kadang2, aku terfikir.. apa erti hidup ni?
apakah aku yang telah hidup 18 tahun 13 hari ni, dah jumpa apa erti hidup?
apakah rutin harian aku ni, betul2 aku jalankan atas dasar aku betul2 faham apa itu erti hidup...

sebenarnya hidup yang macam mana patut aku rutinkan dalam hidup aku?
adakah rutinan yang aku buat ni betul2 aku dah passionate dalam diri aku?
atau aku hanya lelaki typical yang steorotype.: membuta tuli kut apa orang cakap...

aku kadang2 terasa diri aku lemah.. jauh.... jauh... jauh dari PENCIPTA...
ye aku faham, aku hamba. aku pernah duduk sekolah agama 5 tahun.. aku tau ape itu mardhatillah...
aku tau ape itu ma'rfatullah...
aku tau semua tu.. bahkan aku pernah jadi seorang yang bergelar naqib...
aku tau ape tu dosa.. aku tau syurga, pahala... neraka, DOSA..
aku boleh berkuliahkan orang rak2.. ape itu dosa,
ape itu mungkar..
ape itu maksiat...
tapi kenapa aku masih rase aku JAUH... YAA... BELUM BETUL2 dekat dengan ALLAH...
RABBUL JALIIL..
RABBUSSAMAAWAAT..
KENAPA...…

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…