Skip to main content

Posts

Showing posts from February, 2010

aDe apE ngAn MelAyU??? HUH???!!!

Salamaun Alaikum Thibtom..Ringkas... ada apa ngan melayu??? ada apa ngan melayu???hari ini, perjuangan manusia semakin mengganas.. menggila.. bak kata sejarahnye, radikal...radikal bro, smpai bakar2 gereja, masjid, bwt demo x tntu hale... RADIKAL lah tu... namun, apakah perjuangan yang sedang digilakan manusia harini adalah jelas, benar dan sepatutnya berlaku??? adakah matlamat mereka benar?? MELAYU?? ada ape ngan melayu??KALO orang tye, kamu bngge x jd org melayu, ak akan stret ckp x. malahan kadang2 ak malyu jd melayu. Ak hanya berbangge bile ditanye adakah ak bngge jadi Islam.. kerna apa ak xd sket pon bngge jadik melayu?? sbb bkn melayu yg buat manusia beradab, bukan melayu yang mentamadunkan manusia... dan bukan melayu yang buat orang jadik orang.. Tapi Islam...Skrg ni, orang cakap, budaya ketimuran.. adab ketimuran.. sbnrnye, timur xkn nmpk budaya sopan yang digemburkan kalo Islam x mentamadunkan bangse melayu sendri... Tp yang sedihnya, perjuangan manusia hari ini matlamatnye s…

Lagi gAmbAr Di laNgkAwI...!!!

Aku, Afiq, Acap ngan Sap....  Sumer makan stail kuno.. Pakai SudU!!!

Rsulullah!!!!!!!.......

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.
Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?" "Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut.
Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya.
Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap …

JuN??

satu hari, ketika berlegar di ruang sesawang yang bersawang nih... terlihat aku akan sebuah blog yang menulis...

"kpd sape2 yang nk tahu rahsia bln kelahiran anda sile smskn kpd 32999... haha*... bknlah... smskn kpd blog saye ye..!! hehe insya Allah..

*gelak itu adalah ikhlas...

Jadik, ak pon bls laaa.... dgn bertanye akan bulan jun... dgn itu dy mereply...
JUN

*Berfikiran jauh & berwawasan.
*Mudah ditawan kerana sikap baik.
*Berperangai lemah lembut.


*Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood.


*Idea yang terlalu banyak di kepala.
*Bersikap sensitif.
*Mempunyai pemikiran yang aktif (sentiasa berfikir).
*Sukar melakukan sesuatu dengan segera.
*Bersikap suka menangguh-nangguh.


*Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik.


*Cepat marah & cepat sejuk.


*Suka bercakap & berdebat.


*Suka buat lawak & bergurau.
*Otaknya cerdas berangan-angan.


*Mudah berkawan & pandai berkawan.
*Seorang yang sangat tertib.
*Pandai mempamerkan sikap.
*Mudah kecil hati.
*Mudah kena selsema.

PulAu KasUt???

di langkawi, tika ku bersama rakan2 ber'bot'2 an dgn dipandukan seorang bro...Saje nk tyg hasil edit gmbr... OK x???

waNitA?? aper kes?? siri 1

Solatullahi salamullahi alaikumwarahmatuhu wabarakaatuh...Alhamdulillah.. ana baru sahaj pulang daripada perak, kampung tercinta melawat embah yang mana selalu dikenali sebagai uwan ataupun nenek oleh sebahagian golongan...Tujuan penulisan ana kali ni untuk menyampaikn pandangan ana mengenai papan tanda yang ana jumpa waktu ingin bersolat di sebuah masjid di selangor waktu pulang drpd solat zuhur berjamak qasar dgn asar ketika dalam perjalanan pulang daripada perak... tadi...sebelum tuh.. apa yang terlintas atau berputar ligat di tempurung kepala antum jika antum terjumpa akan papan seperti ini???adakah wajar perletakan papan tanda seperti ini?? Adakah ada 'zon'2 yang di spacielisekn untuk menutup aurat???dan adakah perlu untuk manusia diperingatkan dengan meletakkan papan tanda seperti ini??? HUH???Kalau pada zaman Rasulullah dahulu, sememangnya tidak ada perletakan papan tanda seperti ini.. kerna apa??? kerna ummat Islam pada zaman itu, berpegang teguh dan menerima sebulatny…

BlOg... SimPati AkU!!

Salamun Alaikum...  Ermm.. nper tajuk entri kali ni cm plek???Nih ak gtau!! sblm tuh.. kalo korang prasan... aku gune pkataan ana bler ak dlm keadaan yg waras dan mampu berfikir secara tenang dan mampu menenangkan korang... tapi kalo ak daa gune pkatan AKU nih.. mknenye aku mungkin dalam keadaan kurang waras, dan idak tenang dan tentu sekali tidak dapat menenangkn sesisapa pun....Jadi, mengapa perlu diberi simpati kepada BLOG??? apekejadahnye BLOG plak yg kiter kene kesian??? nape x orang??? nper x binatang??? Naper x, Ayam??? apahal??erm... aku sering berlegar2 di sesawang berlaman... hari ini, aku bersawang di beberapa laman blog yang bisa mendatangkn kemarahan berbagai jenis muslim... Muslim, boleh kita kategorikan kpd pelbagai.. pertama, muslim yang btol2 beriman... merka nih, perilakunye sgt2 bariman, warak, tawaddhuk... bwat dose pon sgt takut dan malu...Muslim jugak ader yang bersifat tak kisah... biarlaahhh aper nk jadik kt luar.. yang pntg dyorang dlm keadaan yang selamat.. da…

berhibur tiada salahnya, kerna hiburan itu perlu...

Assalamualaikum.. alhamdulillah.. masih diberikan tenaga untuk menulis... tapi, kali ini, ana hanya menge paste kan apa yang tlh pon di post oleh ketua2 unit pendidikan islam Matrik kuala Pilah... Hedonisme hari ini dilihat smakin berleluasa.. remaja mahupun dewasa sudah tidak mampu membezakan aper yang betul dan apa yang salah dalam hiburan... Merdeka kita hari ini tidak bermkna andai pemikiran dan gaya masih belum bebas daripada anasir2 barat nih... jadik, bace laah aper yang ana kopi dan pes dr blog UPIM.. semoga dpt penerangan... Insya Allah
1. TUJUAN

Garis Panduan Hiburan Dalam Islam ini disediakan untuk memberi panduan kepada pihak yang terlibat dalam industri hiburan merangkumi nyanyian, muzik, tarian dan lain-lain. Garis Panduan ini juga akan dijadikan rujukan dan panduan kepada masyarakat awam yang menyertai persembahan rancangan hiburan.


2. PENDAHULUAN


2.1. Pada dasarnya Islam mengharuskan hiburan kerana ia menjadi sebahagian daripada fitrah kehidupan manusia. Ini berdasarkan ke…