Skip to main content

aDe apE ngAn MelAyU??? HUH???!!!

Salamaun Alaikum Thibtom..

Ringkas... ada apa ngan melayu??? 

ada apa ngan melayu???

hari ini, perjuangan manusia semakin mengganas.. menggila.. bak kata sejarahnye, radikal...

radikal bro, smpai bakar2 gereja, masjid, bwt demo x tntu hale... RADIKAL lah tu... namun, apakah perjuangan yang sedang digilakan manusia harini adalah jelas, benar dan sepatutnya berlaku??? adakah matlamat mereka benar?? MELAYU?? ada ape ngan melayu??

KALO orang tye, kamu bngge x jd org melayu, ak akan stret ckp x. malahan kadang2 ak malyu jd melayu. Ak hanya berbangge bile ditanye adakah ak bngge jadi Islam.. kerna apa ak xd sket pon bngge jadik melayu?? sbb bkn melayu yg buat manusia beradab, bukan melayu yang mentamadunkan manusia... dan bukan melayu yang buat orang jadik orang.. Tapi Islam...

Skrg ni, orang cakap, budaya ketimuran.. adab ketimuran.. sbnrnye, timur xkn nmpk budaya sopan yang digemburkan kalo Islam x mentamadunkan bangse melayu sendri... 

Tp yang sedihnya, perjuangan manusia hari ini matlamatnye salah.. Melyu diperjuangkan sehingga sanggup tgglkn Islam.. selalu org tye, ape stand ko?? ak plak akan slalu jwb, yg bwtkn kter msok syura MELAYU ke ISLAM??? Melayu sndri bwt malu, berpecah2, gadoh2, smpi ade 3 kmpln melyu.. aper x segannyer???

Yahudi, smpi kiamat pon akan sntiase bekerjasama ntok bwt sswatu.. Tp, melyu ni, bler nmpk kerjasama??? huh?? tpuk dada, tyer Iman laaa... Bler Melayusahaja yang dpertegakkn, Islam dbiarkan tanpa pertahanan, maka lihatlah hasilnya...













hah, sumer melayu... jadik, ader aper ngan Melayu??? perjuanglah aper yg spttnyer diperjuangkan... jgn mentaqlid dan menuruti semate2.. tdk salah memperjuangkan Melayu.. namun biarlah berpijak atas syariat itu sendiri... menjuangkn 3 bangsa utama bersatu, tp, melayu pob berpecah.. ape jadahnye??? Wallahua'lam...

wasslam...




bersepah kt youtube, video cmni...

MELAYU2

Comments

Mufarwa said…
salam...
betul bro..
aku tengok kat youtube,
kalau tulis 'melayu',semua pasal lucah2....
apa kebenda ni bro?
malu la gua jadi Melayu...
nasib baik gua ada keturunan arab...
boleh menumpang sikit tuah nabi..

hahahaha...

Popular posts from this blog

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum... Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn ban…

kita hanya hamba

assalamualaikum..

kadang2, aku terfikir.. apa erti hidup ni?
apakah aku yang telah hidup 18 tahun 13 hari ni, dah jumpa apa erti hidup?
apakah rutin harian aku ni, betul2 aku jalankan atas dasar aku betul2 faham apa itu erti hidup...

sebenarnya hidup yang macam mana patut aku rutinkan dalam hidup aku?
adakah rutinan yang aku buat ni betul2 aku dah passionate dalam diri aku?
atau aku hanya lelaki typical yang steorotype.: membuta tuli kut apa orang cakap...

aku kadang2 terasa diri aku lemah.. jauh.... jauh... jauh dari PENCIPTA...
ye aku faham, aku hamba. aku pernah duduk sekolah agama 5 tahun.. aku tau ape itu mardhatillah...
aku tau ape itu ma'rfatullah...
aku tau semua tu.. bahkan aku pernah jadi seorang yang bergelar naqib...
aku tau ape tu dosa.. aku tau syurga, pahala... neraka, DOSA..
aku boleh berkuliahkan orang rak2.. ape itu dosa,
ape itu mungkar..
ape itu maksiat...
tapi kenapa aku masih rase aku JAUH... YAA... BELUM BETUL2 dekat dengan ALLAH...
RABBUL JALIIL..
RABBUSSAMAAWAAT..
KENAPA...…

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…