Skip to main content

Posts

Showing posts from December, 2009

13/14 MalaYsia, bkn 1malaysia.

hasil copy paste ana...

Apa salahnya jika benda macam tu tak dibesar-besarkan?Adakah Kelantan tidak cool kerana tidak layak untuk menyertai program-program 1Malaysia?Kenapa ada takungan buih-buih air kat tepi tayar kereta tu?afiqsiddhartha said...
Haha.jijik baca berita ni.perlu ke ada diskriminasi murahan macam ni?


Riochan said...

Xpe la..da biasa da.da berkurun da 'kecuali kelantan' ni ade..


cikmemy said...

diskriminasi~haih,camne la nak maju kalau macam ni...

Fever Nova
said...

diskriminasi kelantan..? aku dah lali.. dah dekat 20 tahun kena diskriminasi.. kerajaan kelantan still strong.. negeri pun tetap maju jgk.
Along said...

Ntah...setakat nak lalukan kete berwarna warni tu, tak heran lah orang Kelantan. Makin laku ke budu depa nanti? Mungkin tidak..

Aini Syakimah Shuyuti said...

aku orang KBS.. aku pun tak paham nape Shabery buat camtu... walaubagaimana pun, sbg orang Kelantan, dah biasa situasi camni... x terjejas apa2 pun... x de yang kebulur pun...


Per kate antum plak??? 





Tebiat Manusia : Jem lak aku!!

Assalamualaikum...Erm, strait to da point, ptg td, aku pegi ke satu2 nyer pusat membeli belah yang bule pakai laa kt Kuala Pilah, Pasaraya Aktif, terletak di Gentam. Erm, aper yang aku nk citer nih ialah aper yang terjadi kat situ..Nak dijadikan citer, Ptg tuh, aku ke situ, lps smayang Asar kat masjid Pelangai.. Pg2 jer, aku pon nak laa masuk kt kdai tuh. Aku tgk hari tu, mcm hari2 bese gak laa, ader kdai CD, Kdai runcit sket kat tepi tuh, ngan kedai cat, yelaa cam bese laa... Tapi yang peliknye, hari hari ni plak ader satu pojok, ruangan menjual produk kecantikan kulit.... name nye, x silap aku, Seri Sejuk, ape ntah.. Pojok tuh terletak betol2 kat depan Pintu masoh Aktif tuh. Aku pon selambe dek je lalu kat depan pojok tuh., tanpa memmikirkan ape laa musibah serta ujian yang akan melintang di hadapan aku. Tgh aku lalu dpn pojok tuh, dgn mate aku yang x lepas2 mencerlung ke arah deretan dan susunan produk tuh yang disusun secara meninggi... Ala2 menara, cmtu laa...Aku tgk ramai gak or…

Inilah Qudwah PM kiter... yeahhh!!

Kat sini aku sgt BANGGE ntok menayangkan betapa berdedikasinye, contoh ikutan yang cuba dibawa oleh pemimpin kita... Aku jugak ingin memberi jutaan rasa terharu di atas usaha PM dlm memberikn contoh ikutan kepada kami, RAKYAT JELATA... Terima Kasih, PM, Terima kasih Encik NAJIB!!!



Tidak cukup dgn anaknyer yg sgt bersopan santun, beliau juga hidangkan kami sebagai rakyat jelata ini, seorang contoh ikutan wanita yang sgt terserlah dgn ketokohannya dlm menjaga peradaban seorang WANITA ISLAM yg bergelar pemimpin... wahahahau,,, terima kasih, kerjaan, terima kasih, BN, terima kasih UMNO, terima kasih Tokey!!! terima kasih di atas penerapan nilai yg cube engaku org terapkn ini!!! Dengan ini aku nk ucpkan satu pernyataan... "AKU BANGGA DPT DDK BWH KERAJAAN SEPERTI INI!!!"p/s: Nabi pernah Bersabda, "Bergembiralah kamu andai AGAMA Islam ini dipegang oleh AHLINYA, dan bersedihlah kamu andaikata AGAM ISLAM ini dipegang oleh yang bukan ahlinya..."LAST WORD, THANK YOU, MALAYSIA!…

Pengumuman!!!

Sewaktu kecilku...

Assalamualaikum, tetiber nak tnjok gmbr

LaWok!!! Mari GelaK!! hak3

Ini erk, environment kt parlimen??? Cam adek aku bler bgadoh jer... hahaha... silelaaa gelak adek kakok!!! kui3 ; aper pon, cmnilah die ruang lingkup stail pmikiran org2 tname malaysia scare realitinye... kui3

Surat utk bos

Saya mohon maaf kerana hari nie saya terlambat lagi datang ke pejabat.
Saya tau, termasuk hari nie, saya dah 10 kali lewat ke pejabat.

Sorry Boss....!!!

Saya tau sepatutnya saya masuk pejabat pukul 8:30 pagi. Tapi oleh kerana
lewat, saaya terpaksa sampai di pejabat pukul 9:00 atau 10:00 pagi. Tapi
percayalah Boss, saya bukan sengaja. Keadaan yang buat saya begini. Saya
bangun awal Boss... Pukul 6:00 saya dah siap mandi dan pakai baju. Saya
turun dari rumah saya pun awal jugak. Boss pun tahu saya hanya duduk  Seri
Kembangan , dekat jer.....

Tapi Boss, bila sampai di pertengahan jalan...saya jadi pening Boss. saya
percaya kalau Boss sendiri berada ditempat saya, Boss pun mesti sampai
lewat jugak ke pejabat. Percayalah Boss, saya tak bohong. Kalau Boss nak
tahu kenapa saya selalu lewat ke pejabat, meh sini, biar saya
tunjukkan.......

Yang Benar,
Pekerjamu yang disayangi.......


Dunia : EPISOD 2

sambungan episod 1. Maaf bagi yang menunggu, kerana ana baru mempunyai masa untuk menyambung cerita ini. apa pun, hayatilah cerita dibawah, yang menjadi sambungan kepada episod 1 beryajuk 'dunia' di bawah label 'pena'...Kebingungan yang menyerang akal fikirannya semakin menggila... Otaknya sedikit pun tidak dapat menafsirkan apatah lagi memproses sebarang pergerakan yang mesti dilakukan selepas ini . Arghh..... Selama ini, otaknya itulah yang digunakan sebagai alat penambah harta baginya. Otak itulah yang digunakan untak merancang, melakukan pelbagai helah untuk menipu rakan seperniagaannya...  Otak itulah yang digunakan olehnya untuk memikirkan cara terbaik menyuap pihak2 lain. Semuanya dilakukan oleh otaknya itu. Harta kekayaan yang dimiliki olehnya ketika ini, kehidupan mewah bak syurga yang dimilikinya, semuanya dengan jasa otaknya itu."Semuanya dah jelas. dah menjadi kenyataan pun yang engkau ni tidak boleh menjadi ketua di negeri ini. Bukan engkau yang layak…

Aksi tunjuk alur, punyai nilai berita/gambar?

Mereka bukan atlet negara ini. Mereka pun bukan pemenang sebarang pingat dalam Sukan Olimpik di Beijing atau di Athens.

Tetapi wanita-wanita ini mendapat liputan besar-besaran dalam akhbar arus perdana negara ini, termasuk akhbar harian berbahasa Melayu. Gambar-gambar mereka terpampang besar dalam akhbar.

Sebabnya? Ini adalah kerana ahli sukan ini seperti pemain bola tampar pantai dari beberapa negara Barat, hanya memakai coli dan seluar dalam sehingga ada yang ternampak alur bontotnya. Gimnasnya pula hebat dengan aksi 'kangkang dan terkoyak'nya.

Nampaknya gambar-gambar inilah yang gemar 'dimainkan' dan selalu ditonjolkan oleh karyawan meja sukan (editor sukan dan pembantu-pembantunya) yang saya percaya kebanyakannya beragama Islam. Ertinya, nilai gambar itu bukan kerana atletnya dapat emas, perak atau gangsa, tetapi keberanian mereka dedah alur bontot atau lipatan punggung atau besar kangkangannya!

Kita berasa amat hairan sekali kerana karyawan meja sukan ini tidak langsu…

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum... Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn ban…

Freemason, Gerakan memperlumpuh Islam!!

Pada 10 Syaaban 1398H bersamaan 15 Julai 1987M, Lajnah Fatwa Majmak Fiqhi di Mekah telah mengeluarkan sebuah fatwa,kafir bagi sesiapa sahaja yang terlibat secara langsung dengan pertubuhan freemason.

Jika anda ditanya tentang sebuah pertubuhun freemason, apakah yang sedang bermain di fikiran anda?


Pertubuhan freemason sebenarnya merupakan sebuah pertubuhan yang paling lama bertapak di muka bumi ini. Gerakan ini telah ditubuhkan oleh segolongan kaum yahudi yang berhasrat untuk merampas kembali tanah Palestin yang sedang diduduki oleh umat Kristian,dan membina kembali Haikal (istana) nabi Sulaiman. Tidak berhenti di situ, mereka kemudian akan melebarkan pemerintahannya ke Syria, Iraq, Jordan, Mesir, dan Madinah. Bagi sesiapa yang pernah menjejakkan kaki ke bumi Madinah maka beruntunglah, kerana tanah itu sedang dalam ancaman kaum yahudi freemason.

Perkataan ‘freemason’ diambil dari perkataan Inggeris yang bermaksud jurubina bebas (free and mason). Sebenarnya freemason adalah organisasi baw…

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…

Menakjubkan??? Perjurikanlah sendiri!!

Assalamualaikumwarahmatullah,Insya Allah, untuk pos kali ini, ana tak nak cakap banyak2, ana nak tunjukkan kpd antum semua satu gambar yang kalau nak kater magic pon bule laaa... 
Gambar erm, cuber tgk kt gambar bwh nih, gmbar yang bengis tuh kt kanan kan?? cuber ke belakang 12 kaki, dan tgk balek, yang bengis tuh pg kanan, yang cam tenang tuh betukar ke kiri... fuyyooo....





amacam??? Stylo bukan??? aper2 pon, ana buat x jadi pulak dye bertukar tmpt. Tapi gmbar ini menunjukkan kepoweran otak manusia dalam mencetuskan dan memanipulasikan pelbagai perkara baru dalam kehidupan...Untuk selamanya, marilah kite bersyukur kpd Allah...Alhamdulillah

Udang Geragau, Nak makan lagi ker???

Selama 3 hari bermula 10-12 Julai 2009, aku berkesempatan mengiringi Ketua Jabatan ke lawatan penyelidikan ke Daerah Larut Matang dan Kerian, Perak. InsyaAllah bermula dengan entri pada hari ini, aku akan menyelitkan apa yang menarik di daerah tersebut. Mana yang baik ambillah ia dijadikan contoh. Manakala yang tidak dijadikan ingatan sepanjang hidup.

Aku pasti, bila ditanya tentang udang geragau. Pasti kalian rasa teruja dengan rasanya. Udang geragau ini apabila dimasak dengan nasi goreng memang menyelerakan. Itu belum lagi di tambah dalam masakan-masakan lain dan ada sesetengah mereka menjadikannya bahan utama utama untuk resipi sambal dan kuah bagi mee.

Aku terjumpa secara tidak sengaja industri ini ketika hari terakhir selepas tiba di jeti Kuala Gula, Kerian semalam. Aku lihat masyarakat Cina di sini yang merupakan nelayan kebanyakannya, menjadikan udang geragau sebagai hasil pendapatan mereka. Aku agak terkejut dengan penemuan ini. Lihat sajalah udang yang dijemur itu hanya dileta…

Ceritera Menyayat Minda!!

Citer 1

Suami : Kenapa Sayang menangis?
Isteri : Saya telah baca sebuah buku. Sad endinglah bang..
Suami : Buku apa?
Isteri : Buku bank abanglah..

Citer 2

Aderla sorang lelaki datang ke sebuah rumah untuk meminta
derma. Derma untuk rumah orang-orang tua. seorang budak pun membuka pintu.
budak : derma ape bang?
lelaki : derma untuk rumah orang-orang tua. adik ada apa-apa untuk
didermakan?
budak : nanti jap.saya ambilkan atuk saya.
lelaki : ?????


Citer 3

Tunang Farid, Siti, menelefonnya untuk memutuskan pertunangan mereka.
Farid : Mengapa?
Siti : Saya dah bosan ngan awak. saya dah ada teman baru. Sebelum tu
awak mesti kembalikan semua gambar saya.
Farid : Ok. Tapi saya tak ingatlah yang mana satu gambar awak, Nanti awak
pilihlah sendiri. Yang selebihnya kembalikan kepada saya.
Siti : Erkkkkkk.... .... Benci ..........


Citer 4

3 org menaiki motor dan ditahan polis trafik. Namun pemandu motor
tersebut tidak berhenti. Katanya, 'Tak Muat Dah Tok, Kami dah bertiga!!!


Citer 5

Citer ni member aku yg beritau. Sampa…

Pusat Penyebaran Fitnah??

Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul menulis: MAHATHIR merupakan pencetus kepada salah guna yang terdapat dalam modul Biro Tata Negara (BTN) dalam menyebarkan agenda Barisan Nasional ketika era pemerintahannya satu ketika dahulu. Propaganda mengutuk dan menghina pemimpin-pemimpin pembangkang telah disuapkan ke minda peserta agar tertanam perasaan benci terhadap pemimpin-pemimpin pembangkang yang ada.

"Mahathir sendiri yang telah mewujudkan modul ini, kerana itulah dia tidak bersetuju modul ini dirombak dan mahu ia dikekalkan. Dia adalah pecetus kepada semua ini," jelas Johari Abdul.

Beliau menjelaskan modul yang terdapat dalam BTN telah digunakan oleh Dr Mahathir pada ketika itu sepenuhnya untuk memburukkan pemimpin-pemimpin pembangkang terutamanya melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurutnya, program yang dijalankan telah mengumpulkan semua pemimpin pembangkang dan melebelkan mereka sebagai pengkianat dan orang yang bakal memusnahkan Negara. Fitnah dan cacian sen…

X perlu tegur Tuan Guru...

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak perlu ditegur kerana Mursyidul Am PAS itu tidak melakukan sebarang perbuatan yang bertentangan dengan Islam.
Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Harun Taib berkata, tiada keperluan untuk menegur pemimpin veteran itu sebaliknya menyalahkan media yang memperbesarkan isu berkenaan.
"Buat apa nak tegur? Tok Guru (Nik Abdul Aziz) tidak perlu ditegur, Tok Guru tak buat apa-apa kesalahan," katanya kepada mStar Online.
berkata demikian sebagai mengulas saranan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya pemimpin-pemimpin PAS dari kalangan tokoh agama supaya menegur sebarang perbuatan Nik Abdul Aziz yang bertentangan dengan Islam seperti mendoakan orang Islam lain ditimpa musibah.
Bagaimanapun Harun tetap mempertahankan tindakan Nik Abdul Aziz mendoakan supaya Allah memberi petunjuk kepada manusia yang menzalimi orang lain."Apa yang salahnya kalau kita mohon supaya beri petunjuk kepada orang buat zalim?
"Kita faha…

Ape Kate Kor Ming???

Timbalan Bendahari Agong DAP, Nga Kor Ming menyifatkan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak perlu meletak jawatan kerana beliau seorang pemimpin bersih, berintegriti, beramanah dan berwawasan.

Menurutnya, Nik Aziz tidak perlu tunduk dengan tohmahan penyokong UMNO yang membuat protes terhadap beliau kerana mengeluarkan kenyataan menggesa rakyat Kelantan mendoakan supaya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berundur jika Kerajaan Persekutuan dikuasai Barisan Nasional (BN) enggan membayar royalti kepada kerajaan Kelantan.

“Kenyataan Nik Aziz dianggap benar dan wajar untuk mewakili rakyat Kelantan yang menunggu sejak sekian lama menuntut hak asasi mereka memandangkan Kelantan telah dianaktirikan.

“Hasrat beliau adalah baik berasaskan kepada perjanjian Petronas dengan kerajaan Kelantan pada tahun 1970,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian di sini, semalam.

Kor Ming berkata, mengikut perjanjian Kerajaan Persekutuan harus membayar royalti minyak kepada Kelantan sej…

puisi saling Mengingat

Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.
Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat.
Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat.
Apabila rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi muafakat. Apabila
masyarakat jadi muafakat, negara kita menjadi kuat. Apabila negara
menjadi kuat, negara luar jadi hormat. Apabila negara luar jadi
hormat, permusuhan pun tersekat. Apabila permusuhan tersekat,
pembangunan pun meningkat. Apabila pembangunan pun meningkat,
kemajuan menjadi pesat.


TETAPI AWAS, apabila pembangunan meningkat, kemajuan menjadi pesat,
kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.


Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat. Apabila
tempat-tempat maksiat tumbuh macam kulat, KETIKA ITU manusia mula
mengubah tabiat. Apabila manusia telah mengubah tabiat,
ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat.
Apabila manusia dah jadi ulat, sembahyang makin hari makin liat.
Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang bertukar jadi
jahat.
Apabila orang baik bertukar jahat, orang miskin p…

Hati2 AGENDA YAHUDI!!

Assalamualaikum..
Alhamdulillah, dpt jugak ana bertulis tulisan kt blog ana ni.. Aperpon hari ini, ana nak memberitahu kpd semua saudara ana yang Islam dkt luar tuh, Satu lagi agenda org yahudi dan seangkatannya utk melemahkn umat Islam.. Utk menjatuhkan kesucian serta kekuatan umat Islam. Bagaimana??? yaa, pengeluaran barang2 makanan yang mengandungi Ingerediet2 haram di dalamnya... Isu ini sebenarnya sudah lama dihebahkan kepada Umat Islam.. cuma mereka maseh belum yakin, pasti dan betul2 bersedia meninggalkan makanan2 tersebut...

Secara dasarnya, kita diharamkan utk memakan apa saja makanan yang mengandungi substance2 yang haram utk kite makan, X kirelah, babi ker, anjing ker, hatta binatang yang dasarnya halal pon, jika kita makan secara haram, maka haramlah ia. Namun, di sini, ana ingin mengatakan ttg makanan2 yang selalu kita makan, ttp, sebenarnya tidak wajar utk kita memakannya.

Masyarakat hari ini lebih gemar memakan makanan yang mudah, instant dan sedap, sehinggakan kadang2 lup…

BERITA DARI MASJID NABAWI

BERITA PENTING

BERITA UNTUK UMAT ISLAM DISELURUH DUNIA. SURAT INI DATANGNYA DARI SYECKH ACHMAD DI SAUDI ARABIA . "AKU BERSUMPAH DENGAN NAMA ALLAH SWT DAN NABI MUHAMMAD SAW, WASIAT UNTUK SELURUH UMMAT ISLAM DARI SYECKH ACHMAD SEORANG PENJAGA MAKAM RASULULLAH DI MADINAH, YAITU DI MESJID NABAWI SAUDI ARABIA.

"Pada malam tatkala hamba membaca Al'Quran di makam Rasulullah, dan hamba

sampai tertidur, lalu hamba bermimpi. Didalam mimpi hamba bertemu dengan

Rasulullah SAW, dan beliau berkata, "didalam 60.000 orang yang meninggal dunia, di antara bilangan itu tidak ada seorangpun yang mati beriman, dikarenakan:



1. Seorang istri tidak lagi mendengar kata-kata suaminya

2. Orang yang kaya yang mampu, tidak lagi melambangkan atau menimbangkan rasa belas kasih kepada orang-orang miskin.

3. Sudah banyak yang tidak berzakat, tidak berpuasa, tidak sholat dan tidak menunaikan ibadah haji, padahal mereka-mereka ini mampu melaksanakan.

Oleh sebab itu wahai Syechk Achmad engkau sabdakan kepa…

Gejala Sosial?? Saper salah senanyer???

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh...Kaifa Haalukum jamii'a???Ana huna uriidu an uqaddama lakum arrisaalah 'anizzarf allazi masyhuurun bi inhilaalihi wa sayyi'aatihi. Ma hua?? Taiyib. inhilaali ijtimaa'iyyah. Alyaum, fainnana katsiiran minal umurillati waqa'at fii munkar almasalah fii awsaatisshabaab.ok2 ak ckp bahse mlayu. Ptg tadi, aku ikot mak aku pgi beli road tax kt Bahau. Pergh, Bahau daa maju daa skg. ader kiara squere. Kt Pilah ader aper laa erk??? Nak dijadikan cerite, smpailaa kat bahau tuh... On da way ke sane , kete Persona aku nih, memainkan suare2 dari radio yaang berfrekuensi 89.5 FM.. Radio aper tuh?? sudah semestinye IKIM.FM... waktu tuh, tgh ader mcm diskusi laa antara deejay dye dgn sorang ustazah nih... tajok dyer aper??? Mahsiswa mahasiswi perlu tanam jati diri. Ok, bler dgr perkataan mahasiswa nih, sdh tentulah sasaran utama tajuk perbualan nih berkisar ttg kehebatan variasi nyer perangai2 bodoh dan bahalul yang dilakukan oleh remaja m…