Skip to main content

Gejala Sosial?? Saper salah senanyer???

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh...

Kaifa Haalukum jamii'a???

Ana huna uriidu an uqaddama lakum arrisaalah 'anizzarf allazi masyhuurun bi inhilaalihi wa sayyi'aatihi. Ma hua?? Taiyib. inhilaali ijtimaa'iyyah. Alyaum, fainnana katsiiran minal umurillati waqa'at fii munkar almasalah fii awsaatisshabaab.

ok2 ak ckp bahse mlayu. Ptg tadi, aku ikot mak aku pgi beli road tax kt Bahau. Pergh, Bahau daa maju daa skg. ader kiara squere. Kt Pilah ader aper laa erk??? Nak dijadikan cerite, smpailaa kat bahau tuh... On da way ke sane , kete Persona aku nih, memainkan suare2 dari radio yaang berfrekuensi 89.5 FM.. Radio aper tuh?? sudah semestinye IKIM.FM... waktu tuh, tgh ader mcm diskusi laa antara deejay dye dgn sorang ustazah nih... tajok dyer aper??? Mahsiswa mahasiswi perlu tanam jati diri. Ok, bler dgr perkataan mahasiswa nih, sdh tentulah sasaran utama tajuk perbualan nih berkisar ttg kehebatan variasi nyer perangai2 bodoh dan bahalul yang dilakukan oleh remaja masakini... aduss.. REMAJA lagi yang salah...

Kat sini aku nk persoalkan sikit... btol ker remaja yang salah dalam hal gejale2 nih. adakah sebab yang melakukan kesalahan2 seperti melepak2, dating2, ber*?#$@% dlm bilik  hotel, edar dadah, isap gam, merompak ,mencurik, merogol, membuli, mengepau, meliwat, membunuh, menyepak, menampar, mengugut, melayari laman lucah, menjaul CD/DVD haram, merakam video lucah, melawan ckp mak bapak, mengutuk org, menyumpah2 org, merasuah, melanggar peraturan jln raye, dan semua yang ade me2 nih, yang melakukan semue tuh remaje, jdknyer remaje yang salah??? HAH?? kt sini aku sebagai remaje nak mempertahankan hak aku sebagai remaja!!

Ye, mmg remaje salah jgak sebab buat semue tuh.. Tapi penah x dengar satu Hadis Rasulullah... Anak2 nih ibarat kain putih, Mak Bapak lah yang bertanggungjawab menjadikannyer Islam, Yahudi, atau Nasrani... Aku x pulak nk salahkan mak bapak.. tapi cuber korang tgk skg... brape byk mak bpk yang biarkan anaknyer x betudung kuar umah??? bper byk mak bapak yang sekaki ngn anak2 isap rokok x tntu hale, paki baju seksi2 kt luar umah??? Slh remaje gak ker???









               pekejadahnyer sumer nih???!!

Remaje gak yg Salah ker???

Tuh baru satu, lagi satu, yang dok kondem remaje2 nih suke berdating dpn org awam, merabe sane sini, menunjuk nunjuk dade, menayang nayang b****t, aku nk tyer, Bper byk Filem skg nih yang ajar REMAJE care TUTUP aurat??? dei, machaa,, baper banyak filem skg nih yang ajar care anak2 muder bersopan santun??? hah??? ye.. mgkn ader, tp, bndgkn pulak ngn filem2 yang ajar anak2 muder berom#n??? bper byk??? Bper byk filem malaysia yang yang tnjuk2 brg2 yang x spttnnyer dtnjok??? filem Jalang, Bohsia, Rempit, mcm2 lagi filem bangang yang di publish  kt MALAYSIA, negare ISLAM nih, tu sumer Nak tnjuk aper??? Sampaikan bukan filem jer, yang dyorang nk tnjukkkan imej ke 'Islaman' nih, tapi sampai ke wawancara RTM, (mgkn RTM nih, sgale grafik2 dyer yang mcm zaman 80-an tuh nk dperhebatkan dengan aset2 baru mcm nie,mner tau) 


dan lagi satu, yang bikin itu sumer filem, REMAJE KER, SENIOR?? YANG PGKT HINGUSAN KER, YANG PGKT TOKEY2???Lu Pikirlaa Sendri...

Aku x abes ckp lagi nih... Dalam diskusi ti ader jgak ckp, antare faktor kelemahan remaje skrg nih adalah kurangnyer BAHAN BACAAN ILMIAH DI SEKELILING REMAJA.. waa.. aku manyak sokong ini idea laa... Kurangnye bahan bacaan ilmiah di sisi remaje... betol.. sebab aper??? sebab yang banyaknyer bkn yang ilmiah, yang bangangiah... yang laghwiyyah.. yang bodo2 jer yang ader.... aku tyer.. Majalah Mangga nih nk bagi saper bacer??? majalah bodoh yang dok tnjok mangge org tuh, nk bagi saper bacer??? dan aper motif penerbitannyer tuh???wei bodo, kalo inilah kerje tokey2, mcm mner Malaysia nk Islam??? Mcm mner syabab hari ini berfikrah Islamiah??? kalo dah disuapkan dgn nikmat2 dunia yang menempah nerake nih?? dan yang paling aku kompem, yang menerbitkan bnder2 cmnih, Sudah semestinyer BUKAB KEJE REMAJE!!!. BEHTUH, KEJE SAPE PLAK??? PIKir2...

Aper laa sgt ngn jenayah yang remaja buat nih??? dey, x heranlah kalo remaje hari nih kuat mencurik, Kalo TOKEY2 nyer kuat makan suap?? x heranlah kalo remaje hari nih mengepau duit, KALO TOKEY2 nyer kuat songlap duet??? hah, aper nk heran ngn remaje yang bjalan ngn pki baju separuh sparuh, kalo yang berkepit ngn kpale TOKEY pun bngge ngn rambut cam singe jantan??? aper gunenyer peraturan kalo yang buat durjana dibiar bermaharajalele??? tp yang nk berdakwah ditgkp atas alasan xder tauliah??? woi bengap!! Kt syria, xpyh pki tauliah, stiap maser ader ceramah kt jamik2... xder smpi kne heret masok court??? aper punyer dasar laa mcm nih??? Bler laa MALAYSIA nih nk nmpk biah ISLAMIAH nyer??? 

Aku daa mule bosan... smakin hari, MALAYSIA nih makin karam ngn gejale2 bodo cmnih... Bler laa AKADEMI FANTASIA nak diharamkan..bler laa SEHATI BERDANSA nak ditamatkan?? blerlaa MENTOR, BINTANG CILIK, ngan sumer kejadah bodoh tuh nk diberhentikan semuenye??? bler aku daa bosan lah!!! BINTANG KECIL, untok aper tuh sumer??? hah?? nk memBIRUGELAPkan kpale otak bdak2 nih???











galakan masksiat masyarakat terulung

hah??? Dol!! kalo dari kecik bdk2 diajar ntok jadik artis, besar nti dyorang jadik budak BANGANG lah!! ko paham x nih???

Kalo daa smpi mcm nih, maseh nk salahkan remaje ker??? SENIOR2 yang daa masin2 kpale dyorang tuh mkn asam garam byk sgt, yang ptot disalahkan sbb mengajar REMAJA jdk bodoh!! Pekejadahnyer?? nk tgk BRITE HAIRAN, UTUSAN MELOYE pon kne byk2 istighfar... sbb asek nmpk aurat org jer.... nih sumenyer BODO laa.... 

Lagi satu, mmg ader filem MELAYU yang ttp aurat.. pki tdung, tp ader jgk scene dy tggl tudung.. ader jgk org pakai tudung dalm filem, pgg2 laki pmpwn x tntu hale... nih sumer nk ngajar REMAJE hipokrit.. Nak memBIRUGELAPkan lagi fikiran2 remaje2 skg nih!! pikirlaa wahai kepale2 tokey???











saper puncer sume nih???

KTORANG(remaje) sebenarnyer bknnyer jahat, tapi ktorang lebih disuap ngn madu dunia dr susu akhirat... lebih disuap nikmat dunia dr kesedaran ukhrawi... KAMI dah BOSAN3!!!

Igt remaje pemangkin dunia akan datang, andai rosak remaje sesebuah negare maka rosaklah seluruhnye, tapi mcmmner remaje nk elok, kalo TOKEY nyer kemaruk??? Tepuk dada tanyer iman...


p/s : Blerlaa kerajaan nak bertukar tgn ni erk??? aku tggu maser itu, Waktu trnnyer takhta Islam Hadhari, dan tegaknyer, HADHAARATUL ISLAM... Innalla Ma'anaaa


Comments

salam..aiwah, benda2 macam ni mmg sangat menyakitkan dan menyedihkan..kita sebagai remaja ni dibodohkan dengan perkara2 bodoh ni..ikutkan pun, perlembagaan malaysia ni pun orang kafir kan yang gubal?(sejarah f3)..macam mana nak wujudkan biah islamiyah tu ditambah dengan si dewasa yang asyik membunuh anaknya dengan benda2 ni?
AbdullahUmar said…
sokongan padu dr ana atas respon nih... paper pon... xyah pdg blakang... visi kter pdg ke hadapan... jdk remaje yang akn ttp sumer nih... Insya Allah

Popular posts from this blog

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum... Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn ban…

kita hanya hamba

assalamualaikum..

kadang2, aku terfikir.. apa erti hidup ni?
apakah aku yang telah hidup 18 tahun 13 hari ni, dah jumpa apa erti hidup?
apakah rutin harian aku ni, betul2 aku jalankan atas dasar aku betul2 faham apa itu erti hidup...

sebenarnya hidup yang macam mana patut aku rutinkan dalam hidup aku?
adakah rutinan yang aku buat ni betul2 aku dah passionate dalam diri aku?
atau aku hanya lelaki typical yang steorotype.: membuta tuli kut apa orang cakap...

aku kadang2 terasa diri aku lemah.. jauh.... jauh... jauh dari PENCIPTA...
ye aku faham, aku hamba. aku pernah duduk sekolah agama 5 tahun.. aku tau ape itu mardhatillah...
aku tau ape itu ma'rfatullah...
aku tau semua tu.. bahkan aku pernah jadi seorang yang bergelar naqib...
aku tau ape tu dosa.. aku tau syurga, pahala... neraka, DOSA..
aku boleh berkuliahkan orang rak2.. ape itu dosa,
ape itu mungkar..
ape itu maksiat...
tapi kenapa aku masih rase aku JAUH... YAA... BELUM BETUL2 dekat dengan ALLAH...
RABBUL JALIIL..
RABBUSSAMAAWAAT..
KENAPA...…

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…