Skip to main content

Tebiat Manusia : Jem lak aku!!

Assalamualaikum...

Erm, strait to da point, ptg td, aku pegi ke satu2 nyer pusat membeli belah yang bule pakai laa kt Kuala Pilah, Pasaraya Aktif, terletak di Gentam. Erm, aper yang aku nk citer nih ialah aper yang terjadi kat situ..

Nak dijadikan citer, Ptg tuh, aku ke situ, lps smayang Asar kat masjid Pelangai.. Pg2 jer, aku pon nak laa masuk kt kdai tuh. Aku tgk hari tu, mcm hari2 bese gak laa, ader kdai CD, Kdai runcit sket kat tepi tuh, ngan kedai cat, yelaa cam bese laa... Tapi yang peliknye, hari hari ni plak ader satu pojok, ruangan menjual produk kecantikan kulit.... name nye, x silap aku, Seri Sejuk, ape ntah.. 

Pojok tuh terletak betol2 kat depan Pintu masoh Aktif tuh. Aku pon selambe dek je lalu kat depan pojok tuh., tanpa memmikirkan ape laa musibah serta ujian yang akan melintang di hadapan aku. Tgh aku lalu dpn pojok tuh, dgn mate aku yang x lepas2 mencerlung ke arah deretan dan susunan produk tuh yang disusun secara meninggi... Ala2 menara, cmtu laa...

Aku tgk ramai gak org yang berenti kat kwsn tuh, membuatkan kwsn tuh agak sesak.... Tgh aku syok2 mmbaca ape yang ditulis kt produk tuh, Ader suara halus menyapaku dari blkg...

"Dik, ape kabar?"Aku pon pelik r kan. pekejadah plak ttber tyer kabar aku... daa laa saper2 ntah... tyme tuh aku x pdg lg muke dye... Saat aku menoleh ke arah pelontar suara td, aku pon terkejut sgn buruknyer... Seorang wanita yang agak dewasa, dgn rambut panjang paras dada, yang dibiar terurai lurus menutupi sbahagian bdnnyer, tgh berada di hadapan aku... "hai, dy nih nk promote produk ker, nk promote body?? ape kes plak nih??" hati aku tertanyer2

"Dik, erm, mari akak buat demo produk nih kt tgn adik, x lame pon, sekejap jer, " Tymer tuh, otak aku ligat berfikir. Byk bnder, First skali, aku cam penah tdengar stail promote cmni, kt Term 1. Mak aku kner, satu lagi, btol ker, dy nk bwt demo kt aku nih?? nk pgg tgn aku??? hah???

"Demo cner, kak???" " Alaa, akak sapu2 sket je losyen nih kt tgn adek, pstu tg laa aper jadik..."

caye x, akk tuh, cmni laa lbey krg..

satu jer aku piker tyme tuh... DY NK PGG TGN AKU?? HAH?? PEKEJADAHNYE?? APER DY PIKER AKU X TAKOT KE DGN DOSA??.. Kalo nk dipikirkn cun, akk tuh mmg cun, tp, dosa,bro.. dose... aku pn carik alasan... "eh, kak, sayer nih nk cpat nih.. nk beli planta, bpk syer daa lmer dah tggu dalam van hijau kt depan kedai tuh.., sori ye, kak, hehe".. aku senyum, pstu blah, terus aku msok dlm aktif tuh.. Tgh aku carik planta, aku piker, aper laa kebengapnyer bdk tuh, ader ke nk suke2 pgg2 tgn aku nih.. Bini aku jer bule pgg, ngan kuarge aku skali laa.. daa laa aku pki kaen plekat, ngan kopiah tyme tuh, adoi aii... poning palo den...

Aku jumpe planta tuh, ak pg kat cashier, nk bayor laa.. aku tgk tyme tuh, akk tadi ader lg kt tmpt td, dan berjaye memikat seorang pelanggan menerima urutan seorang lg pekerjanyer... fiuh, ak sangke, aku terlepas laa dr jdk pelanggan yang berenti lg skali kt dpn kedai tuh... tp sangkaan aku meleset, bler aku lalu skali lagi kt dpn kedai dy td, dy skali lagi thn aku...

"dek, mari laa try lg skali.. skjp jer..." Kali ni,aku tgk dy mcm daa tkaa stail sket, kalo td baju dy, walaupun mnayangkan separuh, sebahagian atas dada die, dy ttp ttp ngan jaket separuh, tp kali ni, dy daa bkk sket, bajet dpt tarik perhatian aku laa... "skjp je dek, x smpi satu menit"

Aper bengap nyer akk nih, kn aku daa ckp, Bapak aku tggu, x paham bahse ker dy nih??, aku pon lantas bg alasan yg same, "x bule laa kak, daa lmbt nih, sori laa ye," Dy pon, tnpe menghiraukan aper yang aku cakap, dy colek sket losyen dy dan buat satu cubaan berani nk terus mengusap kulit mulus aku nih ngan losyen dye... "eh bdk nih, aku bg penampor jap gi, mampos gak dy nih" aku ckp dlm hati...

Dlm mase yang same, aku sambar tgn aku, aku tarik cpt2.. peh, sebbek x kene tgn dy... dy pdg aku... muke dy daa brubah... seram plak aku tgk, "skjp je laa dek, x smpi satu minit" dy ulang balek ayat td.. dy nih x phm ke, daa laa thn aku yang tenga pakai kopiah kt kpale nih... x segan ke dy?? aku piker... "xperlaa kak, tmer kaseh bbyk yer..." aku pon chow tros... fuhh.. slmt...

Lps insiden td, aku terpikir. Tgh abah aku bwk van tuh, aku terpike,... Senanyer, umat2 manusia yang buat dose2 yg trok kat dunia nih, adakah dy buat cmtu sbb dy mmg brani nk bwat maksiat, atau pun dyorang bwat cmtuh, sbb dyorang mmg x tau yang aper syorang bwat tuh adalag satu kesalahan... ataupun dyorang bwat cmtuh sbb dyorang trpakse nk naikkan or promotekan aper yang dyorang nk bwat sbb kesempitan?? ataupun, dyorang mmg bodoh?? mcm2, sbb akk td, dye daa nmpak aku punyer laaa alim siap pakai kopiah ngan kain plekat lg tadi, slamber jer dy nak sentuh2 tgn aku nih...

Jadik, kpd ssper yang terkene cmni, igt, maruah kne jage,... jugak kpd semua wanita2 kt luar sane, IGT, JGN NK SLAMBER2 PGG TGN ORG LAKI SSKER HATI... BESAR DOSE NYER... PHM???

Nabi SAW penah bersabda, "lebih baik seorang pemuda itu ditusuk kepalanya dgn jarum tjm yang panas drp kulitnya bersentuhan dgn kulit wanita yang BUKAN MAHRAMNYA.." 

Sekian, Wasalam...

p/s: aku sgt suker kalo antum meletakkan komen kt stiap post aku.. sonok senanyer tau x??? hehe...


Comments

Mufarwa said…
ye la..
aku sebagai sahabat yg selalu berlaku ihsan terhadap binatang,
letak komen jugak.
Mufarwa said…
ko hebat.
kalau aku,dah lama awek tu ngorat aku tau x.
assyifa' said…
saje nak tambah:-

Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada ibnu majah menyatakan bahawa "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram".

Kesimpulan: Lebih baik pegang anjing daripada pegang orang yang bukan mahram... ... sentuh anjing bole samak tapi sentuh org bukan mahram... mandi wajib pun x leh nak menyucikan...
eloklaa kalau ada yang sensitif benda2 camnih. klu x tuh, bukannyer kira lama ke tak, main sedap jer urut tgn orang lain..masyarakat sekarang mmg bijak menilat, tahu betul dan salah..cuma tak tahu pilihan mana yang betul dan terbaik sebenarnya..tuh sebab ada yang buat tak tahu jer..
cadbury lurver said…
This comment has been removed by the author.
AbdullahUmar said…
farid, ak knl ko...

btol tuh afiza, fatin..

tpt, syifa' tq..

Popular posts from this blog

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum... Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn ban…

kita hanya hamba

assalamualaikum..

kadang2, aku terfikir.. apa erti hidup ni?
apakah aku yang telah hidup 18 tahun 13 hari ni, dah jumpa apa erti hidup?
apakah rutin harian aku ni, betul2 aku jalankan atas dasar aku betul2 faham apa itu erti hidup...

sebenarnya hidup yang macam mana patut aku rutinkan dalam hidup aku?
adakah rutinan yang aku buat ni betul2 aku dah passionate dalam diri aku?
atau aku hanya lelaki typical yang steorotype.: membuta tuli kut apa orang cakap...

aku kadang2 terasa diri aku lemah.. jauh.... jauh... jauh dari PENCIPTA...
ye aku faham, aku hamba. aku pernah duduk sekolah agama 5 tahun.. aku tau ape itu mardhatillah...
aku tau ape itu ma'rfatullah...
aku tau semua tu.. bahkan aku pernah jadi seorang yang bergelar naqib...
aku tau ape tu dosa.. aku tau syurga, pahala... neraka, DOSA..
aku boleh berkuliahkan orang rak2.. ape itu dosa,
ape itu mungkar..
ape itu maksiat...
tapi kenapa aku masih rase aku JAUH... YAA... BELUM BETUL2 dekat dengan ALLAH...
RABBUL JALIIL..
RABBUSSAMAAWAAT..
KENAPA...…

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…