Skip to main content

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum...

Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...

Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.

Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...

Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn bantuan para fasilitator yang sgt geram dgn kelembapan peserta. Maklum, kanak2.. walaupun dibantu, para peserta nampaknya masih jelas kebuntuan akal fikirannya. Hal ini terbukti apabila kumpulan pertama terpaksa menelan telur yang masih mentah dan kumpulan ke2 yang menghitamkan telurnya apabila cuba menggoreng telur tersebut di dalam tin yang dikutip dgn bangganya daripada tong bersampah... 

Lps selesai bdk2 nih pg kt checkpoint tuh, ana ngan farid, mencabar fasi muslimat di situ yang berada dalam kuantiti 3 org dan dlm lingkungan 20 tahun utk bertanding. Siapa yang dapat masak 2 biji telur dalam masa 20 minit. Dah bertanding, Kitorang menang.. hua hua hua hua,, banggenyer aku!!

Tapi tuh buakn cerita sebenar ana. Ana kat sini nak menceritakan bagaimana carenye nak memanggang ayam dgn mudah dan pantas!! Waw!!...

Ok, first skali, Amek sekor ayam, sula ayam tuh dr lubang dubur hingga ke belahan dadanya... Tapi lebih disyorkan utk buat stail sendiri laa... seperti gmbar ini... 


Selesai melakukan aksi tadi, amek tin biskut yang besar tuh.. X kesah biskut meri ke, biskut jagung ker, biskut Biskuat ker, Biskut sandwich ker, biskut Teoh Chong Tot ker, Biskut Aman Ramli ker, x kesah laaa.... pastu, ttpkn cm bwh nih...

erm... dah ttp mcm nih, bkr laaa... nk bakar tuh, bwt laa cm bese, amek daunan rimbun, kayu kayan, dan bakar laaa... mcm nih..



Bakar tuh secukup rase laa masenyer. Jgn laa plak smpi itam... kire lebeh kurang 2 or 3 purnama kot lamenyer...ok2, dah bakar2 tuh, msti korang nk tgk hasil dyer... erm,, hasil dy cmnieh...





Msti kowang nmpk sdp kn?? haha, nnti ader maser try r kt umah... tp nih senanyer nak ajar korang cner nk survive dlm hutan... Yelaa, kirenya, kalo kowang dicampak ky mner2 lps nih, cakau ayam, pstu panggang.. hahahak... sdp mkn, 

Ok, smpi sini jer. Assalamualaikum...

Comments

Popular posts from this blog

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…

kita hanya hamba

assalamualaikum..

kadang2, aku terfikir.. apa erti hidup ni?
apakah aku yang telah hidup 18 tahun 13 hari ni, dah jumpa apa erti hidup?
apakah rutin harian aku ni, betul2 aku jalankan atas dasar aku betul2 faham apa itu erti hidup...

sebenarnya hidup yang macam mana patut aku rutinkan dalam hidup aku?
adakah rutinan yang aku buat ni betul2 aku dah passionate dalam diri aku?
atau aku hanya lelaki typical yang steorotype.: membuta tuli kut apa orang cakap...

aku kadang2 terasa diri aku lemah.. jauh.... jauh... jauh dari PENCIPTA...
ye aku faham, aku hamba. aku pernah duduk sekolah agama 5 tahun.. aku tau ape itu mardhatillah...
aku tau ape itu ma'rfatullah...
aku tau semua tu.. bahkan aku pernah jadi seorang yang bergelar naqib...
aku tau ape tu dosa.. aku tau syurga, pahala... neraka, DOSA..
aku boleh berkuliahkan orang rak2.. ape itu dosa,
ape itu mungkar..
ape itu maksiat...
tapi kenapa aku masih rase aku JAUH... YAA... BELUM BETUL2 dekat dengan ALLAH...
RABBUL JALIIL..
RABBUSSAMAAWAAT..
KENAPA...…