Skip to main content

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum...

Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...

Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.

Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...

Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn bantuan para fasilitator yang sgt geram dgn kelembapan peserta. Maklum, kanak2.. walaupun dibantu, para peserta nampaknya masih jelas kebuntuan akal fikirannya. Hal ini terbukti apabila kumpulan pertama terpaksa menelan telur yang masih mentah dan kumpulan ke2 yang menghitamkan telurnya apabila cuba menggoreng telur tersebut di dalam tin yang dikutip dgn bangganya daripada tong bersampah... 

Lps selesai bdk2 nih pg kt checkpoint tuh, ana ngan farid, mencabar fasi muslimat di situ yang berada dalam kuantiti 3 org dan dlm lingkungan 20 tahun utk bertanding. Siapa yang dapat masak 2 biji telur dalam masa 20 minit. Dah bertanding, Kitorang menang.. hua hua hua hua,, banggenyer aku!!

Tapi tuh buakn cerita sebenar ana. Ana kat sini nak menceritakan bagaimana carenye nak memanggang ayam dgn mudah dan pantas!! Waw!!...

Ok, first skali, Amek sekor ayam, sula ayam tuh dr lubang dubur hingga ke belahan dadanya... Tapi lebih disyorkan utk buat stail sendiri laa... seperti gmbar ini... 


Selesai melakukan aksi tadi, amek tin biskut yang besar tuh.. X kesah biskut meri ke, biskut jagung ker, biskut Biskuat ker, Biskut sandwich ker, biskut Teoh Chong Tot ker, Biskut Aman Ramli ker, x kesah laaa.... pastu, ttpkn cm bwh nih...

erm... dah ttp mcm nih, bkr laaa... nk bakar tuh, bwt laa cm bese, amek daunan rimbun, kayu kayan, dan bakar laaa... mcm nih..



Bakar tuh secukup rase laa masenyer. Jgn laa plak smpi itam... kire lebeh kurang 2 or 3 purnama kot lamenyer...ok2, dah bakar2 tuh, msti korang nk tgk hasil dyer... erm,, hasil dy cmnieh...





Msti kowang nmpk sdp kn?? haha, nnti ader maser try r kt umah... tp nih senanyer nak ajar korang cner nk survive dlm hutan... Yelaa, kirenya, kalo kowang dicampak ky mner2 lps nih, cakau ayam, pstu panggang.. hahahak... sdp mkn, 

Ok, smpi sini jer. Assalamualaikum...

Comments

Anonymous said…
I really like reading through a post that can make people think. Also, many thanks for permitting me to comment and helping arabicfontsdownload to people of this community.

Popular posts from this blog

Mimpi yang dah bukan angan angan

Assalamualaikum. Bila kau da bole baca entri aku ni, maknanya aku da sampai la di jepun ni. Macam macam aku nak cerita sebenarnya kat sini. Sepanjang aku dalam perjalanan dari KLIA sampai la ke jepun ni, aku nak cerita macam2. Setiap kali aku rasa benda tu aku nak cerita, aku teringat kat Blog aku ni. Serius . Sumpah. X tipu. Tapi bila aku da mula menaip ni, aku terus lupa. Blank. Alaaa, macam kau dalam dewan exam selalu tu laa. hermm Aku smpai Narita Airport pukul 10 pagi. time tuh semua tgh eksaited lagi. Turun2 plane je, sume tarik nafas pnjg2, simpan dlam mulut pastu lpskn slow2. Sume nk rase becakap kluar 'asap'. HAHA. Termasuklah aku ni. Eksaited gila. Sampai nk bercakap pun slow2, sbb nk tgk asap kluar mulut. haha macam2. Memula, kami di ajak pergi ke Excel Hotel, Tokyo. dgr2 briefing, pastu makan2. sedap woo. ahaha. Jepun ni mmg betul2 disiplin. Yang kau dengar tepati masa, x lambat, ikut peraturan tu, tu mmg sume betullah tu. X salah. Xda tipu2. Kat mana lagi

こんにちは、はじめまして

Assalamualaikum.. okeh, lame bebenor x aku update belog akuh nih,,, byk benor org tanye, "ekau ni bilo nk update belog ekau tuh?? dah mcm coolblog aku tgk dah.." msti x lawak kn? kthxbye. skg aku nk post satu lagi posting. pasal study akuh.. haha.. aritu, aku bukak satu laman web, lepas tggu gile2 lame.. xde tggu sgt kot.. yelah, dah bukak, tangguh result, tangguh daa 3 kali daa.. aku bace blog mahupun FB status member2, sume daa berang daaa.. hahaha aku x kesah sgt pon. cume yg ketige tu ar rase cam nk hack je domain esilav2.jpa.gov.my... hahaha.. sbb tuh kali ke baper belas puluh tah ak cek status onterview aku. bile daaa dye kuarkn result plak. aku dgn mmbwa eksaitment yg agak hyper tggi dgn rase cuak berbaur gementarnye mncuba menaip dgn rase yang berharap.. website tu kat address firefox ak nih.. tkn2.. putih je window aku... aku pon tekan butang refresh.. putih.. refresh..... putih... refresh..... ikon tande ngah buffer berputar ligat dgn agak lame.. sekali gus, menamba

Aku tulis lagi

.: prolog :. ...jd, aku yang berdarah jati Malaysia ni sedikit sebanyak terasa tercabar la. Ini bukan perkara main2. Ini perkara yang sangat kritikal... (siap ada prolog lagi. haha. saja nak test) Assalamualaikum.  Semalam dari pagi aku melilau2 sekitar sendai ni untuk menyelesaikan semua urusan2 yang tertunggak. Akaun bank, beli baju, phone dan sebagainya.  Sepatutnya akaun bank da siap semalam, tapi oleh kerana ada masalah teknikal, onna tachi j sempat siap smlm.  Dipendek kn cerita, akaun bank nye siap dalam jam 3 petang. 3.15 lebih kurang dah nak masuk asar. ''Xdaq masa dah. solat je la tepi ni" senpai aku bsuara. Kami pon bsolat zuhur la di Sendai Station kt btoi2 laluan org ramai. Aku yang mmg susah nk khusyu dalam solat ni pon lagi bertambah2 susah la nk khusyu bila org ramai jalan2 situ sambil mengerling ke arah kami. Dalam hati aku berdoa, janganlah ada yang nk gatal2 pg tanya aku buat apa ni nanti. Tengok takpa. Jangan nak tanya2. HAHA. kant