Skip to main content

waNitA?? aper kes?? siri 1


Solatullahi salamullahi alaikum

warahmatuhu wabarakaatuh...

Alhamdulillah.. ana baru sahaj pulang daripada perak, kampung tercinta melawat embah yang mana selalu dikenali sebagai uwan ataupun nenek oleh sebahagian golongan...

Tujuan penulisan ana kali ni untuk menyampaikn pandangan ana mengenai papan tanda yang ana jumpa waktu ingin bersolat di sebuah masjid di selangor waktu pulang drpd solat zuhur berjamak qasar dgn asar ketika dalam perjalanan pulang daripada perak... tadi...

sebelum tuh.. apa yang terlintas atau berputar ligat di tempurung kepala antum jika antum terjumpa akan papan seperti ini???

adakah wajar perletakan papan tanda seperti ini??

Adakah ada 'zon'2 yang di spacielisekn untuk menutup aurat???

dan adakah perlu untuk manusia diperingatkan dengan meletakkan papan tanda seperti ini??? HUH???

Kalau pada zaman Rasulullah dahulu, sememangnya tidak ada perletakan papan tanda seperti ini.. kerna apa??? kerna ummat Islam pada zaman itu, berpegang teguh dan menerima sebulatnya apa yang diarah, disampaikan oleh Rasulullah... ketika turunnya arahan menutup aurat, maka terus wanit2 nya mencari kain2 menutup aurat mereka daripada dilihat oleh manusia ajnabiy...

Tetapi hari ini, dunia sdah terbalik, BRO... 

Cuber carik, maner pmpwan yang buleh jadik Qurratu a'yun??? mner pmpwn yang seindah rabiatul adawiyyah... kurang bro... kurang....

Tadi gak... on daway balek plangai... ana singgah kt UIA PJ.. ermm... masok2 jer.. ana nmpk 2 org muslimah sejati , pakai jubah hitam, bertudung litup.. labuh... muka putih, suci jerh.. ati ana ckp.. alhamdulillah.. moga rumahku nnti di hiasi dengan perhiasan sebegini .. amiin..

Aku tros msok UIA tuh.. pgi kt kafe... masya Allah.. rupenye hiasan tuh, sorang due jer, ramai lagi rupenye yang berpakaian ketat, tudung separa legap, n sbgainye.. x per laaa.. mgkn kerna itu sebagai lgkh berjaga2 untuk melindungi lauk mereka drpd terkena akan kain2 mereka...

Namun, pointnyer di sini.. berapa ramai agaknye wanita hari ini sedar yang mereka wajib menutup aurat... Pernah terjadi satu kes... seorang MB satu negeri nih.. Minx satu peruntukan drpd kerajaan untuk melaksanakn satu program yang menggalakkan wanita bertudung dan menutup aurat.. kira cam program kempen laaa.. tp kerajaan tuh siap bangkang lgi usaha tuh.. siap tolak lg permintaan tuh.. siap bg hujah lgi.. x perlu laaa bwt kempen tuh... ana x nk ulas pnjang... tp fikir laa sndiri.. di mana rasionalnya perkara ini???

adakah hari ini penutupan aurat sudah tidak lagi ditekankan?? adakh aurat, yang haram pemandangannya oleh manussia ajnabi ini... yang disuruh oleh Allah untuk menutupnya ini.. sudah tidak lagi diambil pusing??? mengapa??? di mana peradaban Muslim hari ini?? di mana letaknya taqwa?? di mana letaknya satu pertimbangan antara arahan Allah dgn kehendak hati???

Rasulullah berkata dalam sabdaannya : siapa yang memenuhi mata mereka dgn pandangan yang haram.. Allah akan penuhkan mata2 tersebut dgn api neraka yang membuak buak... 

Namun hari ini... di manakah peluang untuk lelaki2 ini mengekalkan pandangan mereka ke arah perkara2 yang halal?? di manakah, dan apakah masa yang lelaki2 ini mempu mengelakkan pandangan mereka agar tidak dipenuhi dengan perkara yang haram??? di Sekolah??? katalah sekolah agama.. ya, guru2nya menutup aurat... muslimatnya bertudung labuh hingga ke paha... ya, tapi pabila sampai akhbar2 yang menjadi satu2nya medium untuk pelajar mengetahui perkambangan semasa.. mereka terpaksa menahan pandangan...

pabila membaca tajuk besar hari itu :- Ros**h memberi bantuan kepada kanak2 sindrom down..,  sehinggakan berita ini pun, mereka terpaksa menahan pandangan, kerna apa, pabila tajuk berbunyi seperti itu, pasti gambar2 siarannya, menayang aurat...

Di rumah pula, hajat di hati ingin juga mengikuti perkembangan semasa, namun pembaca berita pula buat kacau.. iya, mmg lah tidak menayangkn longkang di dada, namun cukuplah sekadar menyangkan kepala tidak berlitup, tengkuk mulus dan lengan, sudah cukup untuk menjadi pandangan haram pada mata2 lelaki ajnabiy.... 

Di pasar pula... berapa ramai wanita2 berjalan menayang betis, berapa ramai pula couple2 berkepit2 berpegang tangan, berpeluk2,... itu semua pandanga yang haram... jadi di mana kami, tidak kiralah kaum muslimin atau muslimat ini mampu menahan pandangan agar tidak tersasar dari landasan halal??? susah BRO...

wanita.. secara fitrahnya, merupakan golongan yang mudah untuk mendapat nikmat surga... 3 perkara... :- beribadah kepada Allah, tgglkn laranagan Allah.. dan taat kepada suami... tp yng 3 ni laaa yang wanita susah nk buat.. tgglkn larangan Allah... Allah ckp, jgn tabarruj.. tp itulah yang mereka nk sgt buat??? knapa?? tulah yang Rasulullah ckp, kaum yang plg byk kt neraka nnti, wanita... sbb apa??? yg 3 ni mereka x mmpu nk jaga... 

Igt wahai wanita... tidak lah kamu layak berbangga akan kecantikan kamu yang sementara... ya.. kesedapan yang ada pada wanita itu, lelaki tidakn ada... tetapi sedarlah.. kesedapan yang ada pada badan kamu itu nantilah yang bakal menarik kamu sendiri, abah2 kamu, abang2 kamu, suami kamu ke

dalam neraka, andai tidak pandai kamu jagai....

زين للناس حب الشهوات من النساء والبنين

“Dihiaskan (diuji) bagi manusia itu, nafsu syahwat dan keinginan serta kecintaan kepada wanita, anak-anak, harta…”
Ayat ini dengan jelas menyebut syahwat utama lelaki adalah pada wanita. Nabi SAW juga pernah bersabda :
ما تركت بعدي فتنة أضر على الرجال من النساء
Ertinya : “Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita” (Riwayat Al-Bukhari, 7/11, bab Zikir & Doa )

Ana rasa sudah cukup panjang penghuraian ini... Insya Allah, akan ada sambungan yang kedua untuk penghuraian tajuk ini... 

ingat, wanita.. adanya kes rogol, perkosa dan sebgainya bukan atas kesalahan lelaki sepenuhnya.. namun. bukan juga atas kesalahan wanita sepenuhnya... tapi, Allah berfirman..

“Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu.” (al-Ahzab: 59)

huh, siap bold lagi tuh... supaya tidak diganggu.... Tapi.. ada bantahan.. demo ckp apa, hari ini, ramai jugak yang bertudung labuh dirogol,diperkosa.. apekejadahnye semua itu?? huh, di lawannya pernyataan Allah...

xpe2.. kite kupas permasalahan tuh.. lain kali, mungkin esok ke, aper ke... kepale ana daa berat. mate daa ngntok.. bru balek perak laa katekan... mgkn esok, andai hayat pjg... bersua kembali kte dlm rancangan, IDOP ISLAM UNT DUNIA!!!!>>>>

asslamualaikum...

sebagai tatapan... perhatikanlah bait2 video di bawah....

Comments

Popular posts from this blog

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum... Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn ban…

kita hanya hamba

assalamualaikum..

kadang2, aku terfikir.. apa erti hidup ni?
apakah aku yang telah hidup 18 tahun 13 hari ni, dah jumpa apa erti hidup?
apakah rutin harian aku ni, betul2 aku jalankan atas dasar aku betul2 faham apa itu erti hidup...

sebenarnya hidup yang macam mana patut aku rutinkan dalam hidup aku?
adakah rutinan yang aku buat ni betul2 aku dah passionate dalam diri aku?
atau aku hanya lelaki typical yang steorotype.: membuta tuli kut apa orang cakap...

aku kadang2 terasa diri aku lemah.. jauh.... jauh... jauh dari PENCIPTA...
ye aku faham, aku hamba. aku pernah duduk sekolah agama 5 tahun.. aku tau ape itu mardhatillah...
aku tau ape itu ma'rfatullah...
aku tau semua tu.. bahkan aku pernah jadi seorang yang bergelar naqib...
aku tau ape tu dosa.. aku tau syurga, pahala... neraka, DOSA..
aku boleh berkuliahkan orang rak2.. ape itu dosa,
ape itu mungkar..
ape itu maksiat...
tapi kenapa aku masih rase aku JAUH... YAA... BELUM BETUL2 dekat dengan ALLAH...
RABBUL JALIIL..
RABBUSSAMAAWAAT..
KENAPA...…

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…