Skip to main content

...LANGKAWI...


6 November 2009,

Ana bersama sebhagian sahabat2 yang berjaya mencatat 8a ngan 9a di hadiahkan dengan sebuah trip ke Langkawi, Pulau Geopark... dulu name dy pulau bebas cukai.. tapi daa tukaa... sebab banyak benar batu2 dan segala macam Flora mahupun Fauna yang dikatakan bersia jutaan tahun. Wallahualam...

Pagi tuh, jam 4.30 pagi, ktorang mghabiskan masa malam tuh dengan berjalan sekitar sekolah dan melakukan aktiviti yang agak seronok laaa.... tepat 4.30, ktorang turun ke dewan besar ntok menaiki bas... tgh turun tuh, tgok surau terbuka, seakan akan memanggil ku masuk utk melakukan sedikit ibadah di dalamnya... Ana masuk, terpikirlaa plak nk azan pertama, ana pon azan...

Tibanya ktorang kt bawah, tgok da ramai muslimat kat situ, tahulah ktorang yang ktorang nih daa lambat sket... tapi bas sampai lagi lambat... ana tgok ramai muslimin yang daa termanggu kat bawah.. ramai yang bawak enset... (senanyer xleh... tapi, hak3, ana x phm knaper pada awalnyer ustat ckp x buleh bwk...)

sblom naik bas, ana diminta bace doa, aper lagi, bacer jer laa aper yang tau...

dalam bas, sumer tido... dipendekkan citer, ana smpai kat Langkawi dalam kol 5.30 ptg... sempat laa bergambar...


Erm... Lepas tuh, streght naek bas, pegi kat otel tmpat kami menginap sepanjang brader kat Langkawi.... name otel tuh, Nadias Inn.. memula pikir mcm2 bughok kt tmpt nih... tp, Bersyukor laaa tmpt nyer sgt sonok....

malam tuh, kami mcari tempat makan... pekenaa laa sket nasik goreng cina ngan telor mate kerbau + milo ais... sedap wacakaplu.... daa abeh makan... masok otel... smayang....

Kol 8.15, ader perjumpaan dgn pentadbiran... ermm.. respon ana, Perjumpaan nih sgt bagos dan bermakna... menyuarakan pandangan secara terus kepada pihak pentadbiran bukanlah sesuatu yang biasa dilakukan oleh pelajr.. jadi, dengan adanya program seperti ini, dapatlah sedikit sebanyak menambahkan potensi pemikiran para pelajar dan tahap pencapaian pihak pentadbir sekolah...

Malam tuh, Ana dan beberapa rakan, berjalan di sekitar pantai dan kawasan tempat otel tuh.. rase2 dekat 2 km laa bjalan.. leteh tuh... tgh2 bjln teserempak plak dgn Ustat asir ngn Sir Shafie yang pada awalnya mengingati kami agar tidak keluar pada lewat malam.....

Esoknya... 7 November...

hari yang paling dinanti nantikan oleh kami... pergh sonok sungguh... ana hanya tafsirkan dengan gambar2 kat bwh ni haaa.......

Makan2 dulu sebelum memulakan perjuangan

Pusing2 Pantai sementara menunggu bas


Kedai jual baju, destinasi pertama. Ana beli satu kain batik 3 serangkai, 1 kain pelikat

di sinilah tempat membuat gamat... celup2 x melecur pun... Allah maha Berkuasa atas segala sesuatu

destinasi seterusnya... tempat plg siok skali... Sungai Kilim... Geo Forest...





Ini galeria Perdana, dibina pada zaman pemerintahan dr. Mahathir Mohamad... Ana tidor jer kt dlm bas wktu bas smpi kt tempat ni, ana x msok dlm... cm boring jer...



Pengalaman pertama naik cable car... Memang best.. tetibe tesentak.. Besar btul ciptaan Allah.. sampai mata ini pon x dpat nak menangkap semua kezahiran laut yang terbentang luas... Subhanallah..






Sebelum ke bandar kuah, sempat juga singgah di idaman suri..; tempat yang xder point bagi ana.. juat barangan yang hanya diminati oleh kaum wanita, tapi digunakn oleh kaum laki2 dan wanita...


Hari terakhir di Pulau Langkawi... di Jeti





sebelum ke sekolah, kami sempat malakukan lawatan ke sekolah Saint George Penang... erm.. sekolah ni SKK gak... 3 kebitaraan, bahasa, music and koperasi...




lepas tuh, kami sampai ke sekolah tepat jam 12.29 malam... sampi2 jer tros tdo....




n jerh entry ntok kali nih...






wassalam...

>




































Comments

Popular posts from this blog

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum... Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn ban…

kita hanya hamba

assalamualaikum..

kadang2, aku terfikir.. apa erti hidup ni?
apakah aku yang telah hidup 18 tahun 13 hari ni, dah jumpa apa erti hidup?
apakah rutin harian aku ni, betul2 aku jalankan atas dasar aku betul2 faham apa itu erti hidup...

sebenarnya hidup yang macam mana patut aku rutinkan dalam hidup aku?
adakah rutinan yang aku buat ni betul2 aku dah passionate dalam diri aku?
atau aku hanya lelaki typical yang steorotype.: membuta tuli kut apa orang cakap...

aku kadang2 terasa diri aku lemah.. jauh.... jauh... jauh dari PENCIPTA...
ye aku faham, aku hamba. aku pernah duduk sekolah agama 5 tahun.. aku tau ape itu mardhatillah...
aku tau ape itu ma'rfatullah...
aku tau semua tu.. bahkan aku pernah jadi seorang yang bergelar naqib...
aku tau ape tu dosa.. aku tau syurga, pahala... neraka, DOSA..
aku boleh berkuliahkan orang rak2.. ape itu dosa,
ape itu mungkar..
ape itu maksiat...
tapi kenapa aku masih rase aku JAUH... YAA... BELUM BETUL2 dekat dengan ALLAH...
RABBUL JALIIL..
RABBUSSAMAAWAAT..
KENAPA...…

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…