Skip to main content

SMKA SHAMS

Sejak dilahirkan, ana x pernah memikirkan tentang masa depan ana... bagi ana, biarlah pihak lain mengatur kehidupan ini.. sehingga ana berada di tahun 6, persepsi itu masih menjadi amalan yang tidak pernah berubah sedikit walau seinci pon.. hmmm
Pabila menjejakkan kaki ke dunia sekolah menengah... hidup berdikari lebih cenderung untuk menjadi amalan seharian... diri ini semakin hari, semakin matang tanpa diarah... 
2006, ana menjadi pelajar tingkatan satu di sebuah sekolah menengah yang sering diperkatakan orang... sekolah tersebut, sebanarnya tidak pernah menjadi salah satu perkara yang pernah bertandang di kotak pemikiran ana, ketika itu... menjadi pelajarnya pun bukanlah atas kehendak ana..;hanya mengikuti jejak kakak ana yang sedang belajar di situ. Jika diturutkan permintaan ibu bapa ana, ana sekarang sudah berada di itqan, barangkali...
Menjadi pelajar tingkatan 1 di sebuah sekolah di seremban, bersebelahan TKC yang dikenali ramai ini tidaklah membawa perubahan yang besar kepada ana. perubahan yang berlaku dalam setahun itu, bagi ana seperti perubahan januari kepada februari, atau mungkin perubahan pukul 3 ke 4.... tidak banyak yang merubah ana... peluang yang telah di golekkan Allah kepada ana, disiasiakan begitu sahaja...
pernah satu ketika, ketika berada di tingkatan 1 islah, ana terserempak dengan satu kejadian hitam yang lucu... benar2 lucu... ana, buat pertama kalinya melepaskan amarah ana yamng mmbara kpd rakan ana.. Luqman Hakeem.. dengan punca yang agak kenak anakan.. ayah pin... knape laaa engkau wujud dalam dunia yang x pernah mengalu alukan sedikit pon kehadiran kau... dunia yang semakin terpesong ini jadi makin barah dengan kewujudan kau
2007... ermm.. mungkin sifat ana yang agak tertonjol, (x tahulah dr skop yang mana satu), ana dipilih menjadi sealah seorang AJK Musolla tingkatan 2 bagi unit taalim.. jawatan ini merupakan antara jawatan agung bagi pelajar tingkatan 1 dan 2 asrama.. jawatan inilah yang banyak mengajar ana sepanjang menjadi pelajar asrama.. SMKA... 
tingkatan 2 merupakan satu title yang yang perlu dirasai oleh semua manusia yang pernah belajar di Sekolah menengah... ketika itu, pemegang2 title ini telah pun mempunyai satu batch yang bernaung di bawah mereka... senang kate, junior... keadaan ini menambahkn lagi kematangan ana... membawa satu amanah sebagai AJK musolla ketika itu menyempurnakan lagi diri ini sebagai seorang 'senior pringkat awalan'. namun, apa yang perlu diakui, zaman kepimpinan batch ana tidaklah sesiqqah batch2 sebelum ana... tapi, ana bangga menjadi salah seorang dari barisan2 yang menjalankan kerja2 membawa ISLAM.... Alhamdulillah
2008... tahun yang membawa banyak perubahan kepada ana.. walaupun batch dilabel sebagai batch yang worst.. ana rse batch ana ade kelebihan yang batch lain xder... insya Allah...
mengharungi hidup sebagai Ketua Naqib form 3 bukanlah satu kerja yang mudah... ia bagai memberi emas kepada si gila... hrmmm... ana yakin, ana belum bersedia memegang tanggungjawab yang sangat sukar itu... sepanjang perjalanan mengharungi liku2 kehidupan sebagi candidate pmr, ana tidak meletakkan pelajaran sebagai tangga yang teratas sekali... ana lebih bminat untuk bermain-main dan bersuka ria.. ana akui, itu kesilapan ana...
hari2 terus berlalu.... tanpa memberi belas kepada manusia2 yang sedang leka di dalam kealpaan... hmmm... itulah manusia... selagi bergelar manusia, manusia tetap manusia... tanpa persediaan yang mantap, ana meredah ujian pertama sebagai geraduan sekolah menengah.. PMR... Alhamdulillah... 9A... Allah maha Besar...
2009, sekolah yang ana sedang duduki itu sedang memberi seberapa banyak ujian kepada ana agar bersedia menghadapi terjahan dan amukan yang sedang mengganas dan menggila di dunia luar... bukan mudah untuk menghadapi cabaran di luar, sebagai pemegang status ISLAMUDIINI, pelbagai ilmu perlu dicedok seberapa banyak sebagai bekalan agar x kecundang di kemudian hari... insyaAllah.
Ana kembali mendapat tempat dalam barisan para daaie di sekolah ana... tempat yang mana sangat berat bagi ana... hikmah yang Allah sembunyikan amat tersirat bagi hambaNya yang tidak menginsafi... ana diberikan 2 jawatan di dalam BADAR dan KP, exco lajnah Musolla dan ibadah dan TKU Asrama putera... Masya Allah.. sungguh hebat ujian Allah ini.. semuanya sebagai penambah asam dan garam sebagai daa'ie... 
hari ini, ana bersedia... menyahut segala apa yang dipanggil rintangan, segala apa yang dipanggil cabaran... kerna itulah tujuan ana dihidupkan di muka bumi ini..... sebagai khalifah allah... makhluq Allah yang teragung sekali adalah kami, manusia.... 
TERIMA KASIH SMKA SHAMS!!!! majulah SHAMS bersama Islam...!!!




Comments

Popular posts from this blog

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum... Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn ban…

kita hanya hamba

assalamualaikum..

kadang2, aku terfikir.. apa erti hidup ni?
apakah aku yang telah hidup 18 tahun 13 hari ni, dah jumpa apa erti hidup?
apakah rutin harian aku ni, betul2 aku jalankan atas dasar aku betul2 faham apa itu erti hidup...

sebenarnya hidup yang macam mana patut aku rutinkan dalam hidup aku?
adakah rutinan yang aku buat ni betul2 aku dah passionate dalam diri aku?
atau aku hanya lelaki typical yang steorotype.: membuta tuli kut apa orang cakap...

aku kadang2 terasa diri aku lemah.. jauh.... jauh... jauh dari PENCIPTA...
ye aku faham, aku hamba. aku pernah duduk sekolah agama 5 tahun.. aku tau ape itu mardhatillah...
aku tau ape itu ma'rfatullah...
aku tau semua tu.. bahkan aku pernah jadi seorang yang bergelar naqib...
aku tau ape tu dosa.. aku tau syurga, pahala... neraka, DOSA..
aku boleh berkuliahkan orang rak2.. ape itu dosa,
ape itu mungkar..
ape itu maksiat...
tapi kenapa aku masih rase aku JAUH... YAA... BELUM BETUL2 dekat dengan ALLAH...
RABBUL JALIIL..
RABBUSSAMAAWAAT..
KENAPA...…

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…