Skip to main content

ini ada sebuah cerita


Ada satu cerita nih... ermm.. ana dengar dari ayah ana.. waktu nk pegi maner ntah... dalam kete.. ader banyak unsur laa dalam cerita nih.. cerita dye macm yang dipaparkan kat bawah nih...

Ader sebuah sampan.. Diisi dengan penuh oleh 3 orang manusia yang datang dari 3 bangsa berbeza... sorang indon, sorang mat salleh dan sorang melayu... nk dijadikan cerita, tiba tiba si mat salleh nih kluarkan hamburger sebesar otak manusia dai beg simpanannya... mat salleh tuh makan, dan makan dan makan sampai laaa 3/4 hamburger tuh dihabiskan... si mak salleh nih dengan slumber badak ayamnya, membuang hamburger yang msih berbaki 1/4 tuh ke dalam sungai... Si indon yang melihat pun bertanya..

"Pak, mengapa dibuangnya burger itu?? bukankah banyak lagi bakinya tu???", soal si indon dengan sleng indonnya... si melayu tetap cool dengan kemachoannya... diam membatu diri...

Si Mat salleh ni tadi jawab, "my place have plenty of that things man,come on"... 

si indon nih, terpikir satu idea... di keluarkannya rokok 2 batang.. dibakar dan dihisap sehingga 1/4 rokok itu dibakar... Selepas itu, dia pon membuang kedua2 rokok tersebut... 

Si Mat Salleh tadi terpinga, terkesima dengan tindakan tadi.. Lalu berkata.."Man, why did you throw that thing man??"

Si Indon tadi dengan wajah bongkak takabbur riak dan ujubnya menjawab"Alah Pak, tempat gue berlambak lambak rokok pak.. Enggak kisah kalo ini 2 batang gue buang"..

Si melayu tadi masih lagi diam.. cool dan machonya... Seminit selepas tu, si Melayu yang macho tadi mengangkat si indon tadi dan mencampaknya ke dalam laut... mukanya masih macho dan kool..

Si Mat Salleh tadi, terkejut macam beruk... kepala otaknya x dapat terima dengan apa yang dilihatnya sebentar tadi..lalu dia bertanya.."Man, are you crazy??? why did you do that man???"

Dengan wajah yang masih ada sinar ke'cool'annya, si Melayu menjawab.." Hmphh.. tempat aku dah bersepah ngan orang indon"....

perjalanan sampan itu diteruskan hingga tiba ke destinasi dengan tanpa sebarang perbualan lagi,.....

-umarosli-

Comments

Imhz said…
haha..menarik2 post ni..
at least dpt jg redakan kekalutan dlm fikr ni ..
mabruk.

Popular posts from this blog

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum... Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn ban…

kita hanya hamba

assalamualaikum..

kadang2, aku terfikir.. apa erti hidup ni?
apakah aku yang telah hidup 18 tahun 13 hari ni, dah jumpa apa erti hidup?
apakah rutin harian aku ni, betul2 aku jalankan atas dasar aku betul2 faham apa itu erti hidup...

sebenarnya hidup yang macam mana patut aku rutinkan dalam hidup aku?
adakah rutinan yang aku buat ni betul2 aku dah passionate dalam diri aku?
atau aku hanya lelaki typical yang steorotype.: membuta tuli kut apa orang cakap...

aku kadang2 terasa diri aku lemah.. jauh.... jauh... jauh dari PENCIPTA...
ye aku faham, aku hamba. aku pernah duduk sekolah agama 5 tahun.. aku tau ape itu mardhatillah...
aku tau ape itu ma'rfatullah...
aku tau semua tu.. bahkan aku pernah jadi seorang yang bergelar naqib...
aku tau ape tu dosa.. aku tau syurga, pahala... neraka, DOSA..
aku boleh berkuliahkan orang rak2.. ape itu dosa,
ape itu mungkar..
ape itu maksiat...
tapi kenapa aku masih rase aku JAUH... YAA... BELUM BETUL2 dekat dengan ALLAH...
RABBUL JALIIL..
RABBUSSAMAAWAAT..
KENAPA...…

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…