Skip to main content

lagu...

salamun alaikum thibtom

lagu hari ni dilihat semakin hari semakin bertambah... tumbuh mcm kulat dan lumut yg tumbuh kt kolam2 di muka bumi ini... Berbilion dah rsenye lagu2 yang penah wujud... x kire laaa lagu tuh dipublishkn dr kompeni2 besar, syarikat2 kecik, atau pun kedai2 jamming mahupun dicipta seara x sengaja oleh ibuk2 yang sedang leka menghilangkn rase jamnye di dapur...

Lagu membawa impak besar dalam hidup manusia... Saidina Abu Bakar cakap, bernyanyi lah kamu, kerna nyanyian itu mampu menenangkn perasaan... Tetatp igt.. sebaaik hiburan itu adalah AlQuran... Jadi berdasarkn penyataan lagu mmbwa impak dalam hidup manusia, sebenarnye lagu mampu membudayakan manusia...

Jiwa manusia hari ini terbentuk dengan lagu... rentak2 yang di didendangkan lagu sebenarnye membentuk jiwa manusia... sebab itulah kadang2 kawan kita nih, kita nmpk ye cam ganas jer, krs jer... cek2 balek lagu aper dye suker, kompem, lagu rock.. x pon yg genre dy keras2 sket.. nmpk laki cm lmbut... lagu jiwang... tapi yang tenang jer.. genre dye kompem lagu2 yang berentak tenang, berunsur nasyid dan ketuhanan... nih kajan dari seorang prfessor...

Ape pon, tujuan post ana kali nih, nk menonjolkan kepelikan yg sedang bertandang kt jiwa aku..

first !
nper lagu2 kontemporari yang berentak moden hari ini, tapi yang berunsurkn ketuhanan liriknya, tidak disambut oleh penyanyi melayu Islam malaysia????

















tapi, orang melayu malaysia??? lagu aper??? huh??? ye, mmg kumpulan nasyid tuh ader.. dan mereka mmg nanyi lagu nasyid... tapi adakah tugas itu hanya dipikul oleh kumpulan nasyid??? sedangkan Rasulullah pernah bersabda... sesiapa yang telah mengucapkan laa ilaa haillallah, maka dia adalah da'ie....

kepelikan aku yang kedua..

nper penyanyi2 yang buat official video utk lagu2 dyorang tuh, x tau malu lgsong dgn menggegar2 kan setiap inci anggota badan mereka tanpa ada sifat malu dan segan??? sedangkan dyorang nih mmg tau xde aper yang dyorang akan dapat melainkn 2... DUIT ngan DOSE...

yang jemnyer, bkn dyer sorang jer dose, yang tgk video tuh, yang sponsor video tuh, yang publish video tuh, sumer dose... huhhh...

Comments

Popular posts from this blog

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum... Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn ban…

kita hanya hamba

assalamualaikum..

kadang2, aku terfikir.. apa erti hidup ni?
apakah aku yang telah hidup 18 tahun 13 hari ni, dah jumpa apa erti hidup?
apakah rutin harian aku ni, betul2 aku jalankan atas dasar aku betul2 faham apa itu erti hidup...

sebenarnya hidup yang macam mana patut aku rutinkan dalam hidup aku?
adakah rutinan yang aku buat ni betul2 aku dah passionate dalam diri aku?
atau aku hanya lelaki typical yang steorotype.: membuta tuli kut apa orang cakap...

aku kadang2 terasa diri aku lemah.. jauh.... jauh... jauh dari PENCIPTA...
ye aku faham, aku hamba. aku pernah duduk sekolah agama 5 tahun.. aku tau ape itu mardhatillah...
aku tau ape itu ma'rfatullah...
aku tau semua tu.. bahkan aku pernah jadi seorang yang bergelar naqib...
aku tau ape tu dosa.. aku tau syurga, pahala... neraka, DOSA..
aku boleh berkuliahkan orang rak2.. ape itu dosa,
ape itu mungkar..
ape itu maksiat...
tapi kenapa aku masih rase aku JAUH... YAA... BELUM BETUL2 dekat dengan ALLAH...
RABBUL JALIIL..
RABBUSSAMAAWAAT..
KENAPA...…

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…