Skip to main content

Maner Org nih???


salam...

berdasarkan Ayat 18 dari surah At-Taubah :-
18. Hanya yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari Kemudian, serta tetap mendirikan shalat, emnunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapapun) selain kepada Allah, Maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk.

Masjid.. hari ini, manusia semakin lupa akan kehadiran masjid.. Masjid hari ini semakin diketepikan.. Manusia lebih suka memilih tempat2 lain untuk diduduki dan tidak memilih masjid... Mengapa??? salah siapa sume nih??? huh???

Kat kampung aku ada sebuah masjid... Masjid kariah Pelangai... Masjid tuh cantik.. megah, mewah, eksklusif... dan hebat... Itulah tempat yg aku slaluu dok bler waktu solat fardhu masok, terutamanya maghrib ngan Isya'... Hari ni aku pegi lagi masjid tadi...

ahhh... Aku tau, korang masih x nmpk lagi mesej atau isu yang aku nk bangkitkn skg nih... OK, berdasarkan ayat tadi, Allah bgtau, Org yg memakmurkan Masjid Allah nih senanyer adalah org yang beriman kepada Allah, hari Akhirat dan Org yg beramal dengan amalan mahmudah...

Setiap kali ak pegi masjid yg aku maksodkn td, satu yang aku harapkan.. Tlglah ya Allah, jadikanlah jemaah hari ini lebih dari satu saff.... Amiin... ... tapi, hasilnyer ttp sama... jemaah yang sama... muka yang sama... UMUR yang sama... xder daa muka2 yang laen yg dtg kt msjd tuh...

Lagi2 Org same.. MT masjid tuh, adelaa 5 org, aku, adek aku2 org... tuh laa muka2 yg ader kt msjd tuh... kalo naseb baek, ader laa 2,3 org kg laen dtg... Mner pegi pemuda??? mner pegi belia??? kg pelangai tuh, besepah org muda... besepah bebudak laki sehat, berakal.... tapi maner??? adakah Masjid tuh disediakan utk Org tua???


msjd nih, air cond 5 bijik
mimbar kayu jati....
sorang budak...
4 org tua....

Maner pegi org kg laen??? maner pegi si muda yang gah memulas handle motosikal??? maner pemuda yang gah menghembus asap keluar masok mulut??? mana???

sedangkan masjid nih, tandas nyer tiled wall... mangkuk duduk, tempat berwuduknye pon tiled itam berkilat... nk aper lgi??? luas pon luas... ader menare lagi..

ader sorang kwn aku dr semban dtg pelangai, semayang kt masjid tuh, siap komplen lg, "rmi ni je ke Mar, org kt msjid ko???" "kt surau aku bekali gande ramainye jemaah dy" aku pon sengeh2 je....

huuuuuhhhhh.........

Pabila seswatu berlaku, Allah ckp, apabila kamu bercanggah dan ditimpa sesuatu, maka rujuklah kembali Allah dan Rasul-Nya...

Bila keadaan nih berlaku, sapa yg ptot dipersalahkn??? adakah kaum belia sahaja??? kalau hanya salah belia, bagaimana pula golongan yang telah dipertanggungjawabkan dengan jawatan dan elaun???

Pada zaman Rasulullah, Masjid digunakan secara meluas... masjidlah tempat penyebaran Ilmu, masjidlah tempat pengukuhan Silaturrahmi, Masjidlah tempat beriadah... tapi hari ini, masjid terutamanya di malaysia digunakan dengan skop yang sangat kecil... Solat, ceramah, Yaasin...

Dr. MAZA dalam kuliahnya, menyatakan, masjid hari ini tidak menarik minat para belia... kanak2 yang datang, yang tidak mengerti seswatu dengan matang, pabila bermain2 di blkg msjd dimarahi oleh golongan tua... pemuda yang melepak di perkarangan masjid di halau... program surau hanya tertakluk kepada kuliah agama, solat, bacaan yaasin, tahlil...:-perkara sama...

Cuba masjid memperbanyakkan program.. Tidak salah masjid menganjurkn kelas fizik, biology dan sebagainya... Masjid juga tidak salah menyediakan tempat beriadahdi masjid :- takraw contohnya, selepas belia bermain, bukankah lebih mudah utk terus bersedia dan bersolat di masjid??

Namun hari ini, manusia lebih cergas dan hebat dalam memilih haluan hidup... akal yg disedia Ilahi semakin kurang maknanya dalam mempertimbangkn yg mana beltu, yang mana salah... sehingga nafsu berjaya mengalahkan iman... Keseronokan menjadi impian... Wayang lebih menarik dari Masjid... Kita lah yang patot memenuhkan masjid kita... bukan manusia2 beragama bukan Islam....

Aritu, waktu mendengar satu ceramah, penceramah tu ckp, sepanjang saya berceramah, setiap masjid yg saya pegi, xder satu pon masjid yang org mudanye lg ramai dr org tua....

Sedarlaaa org muda... kita nih diperlukan... kalo masjid pon x dpt nk dtg... parah bro... Bersolat di masjid itu lebih darjatnya berbanding di rumah...

Andai ada pembaca blog nih yang berasal dari KAMPUNG PELANGAI,, marilah kita meramaikan jemaah Masjid Kariah Pelangai... kerna kalau bukan kita, sapa lg????

Bukanlah matlamat utk mengaibkn sesuatu pihak, tapi igt, andai sebuah masjid begini, tidak mustahil masjid2 lain juga sama.....

Wallahua'lam


Comments

Popular posts from this blog

Mimpi yang dah bukan angan angan

Assalamualaikum. Bila kau da bole baca entri aku ni, maknanya aku da sampai la di jepun ni. Macam macam aku nak cerita sebenarnya kat sini. Sepanjang aku dalam perjalanan dari KLIA sampai la ke jepun ni, aku nak cerita macam2. Setiap kali aku rasa benda tu aku nak cerita, aku teringat kat Blog aku ni. Serius . Sumpah. X tipu. Tapi bila aku da mula menaip ni, aku terus lupa. Blank. Alaaa, macam kau dalam dewan exam selalu tu laa. hermm Aku smpai Narita Airport pukul 10 pagi. time tuh semua tgh eksaited lagi. Turun2 plane je, sume tarik nafas pnjg2, simpan dlam mulut pastu lpskn slow2. Sume nk rase becakap kluar 'asap'. HAHA. Termasuklah aku ni. Eksaited gila. Sampai nk bercakap pun slow2, sbb nk tgk asap kluar mulut. haha macam2. Memula, kami di ajak pergi ke Excel Hotel, Tokyo. dgr2 briefing, pastu makan2. sedap woo. ahaha. Jepun ni mmg betul2 disiplin. Yang kau dengar tepati masa, x lambat, ikut peraturan tu, tu mmg sume betullah tu. X salah. Xda tipu2. Kat mana lagi

こんにちは、はじめまして

Assalamualaikum.. okeh, lame bebenor x aku update belog akuh nih,,, byk benor org tanye, "ekau ni bilo nk update belog ekau tuh?? dah mcm coolblog aku tgk dah.." msti x lawak kn? kthxbye. skg aku nk post satu lagi posting. pasal study akuh.. haha.. aritu, aku bukak satu laman web, lepas tggu gile2 lame.. xde tggu sgt kot.. yelah, dah bukak, tangguh result, tangguh daa 3 kali daa.. aku bace blog mahupun FB status member2, sume daa berang daaa.. hahaha aku x kesah sgt pon. cume yg ketige tu ar rase cam nk hack je domain esilav2.jpa.gov.my... hahaha.. sbb tuh kali ke baper belas puluh tah ak cek status onterview aku. bile daaa dye kuarkn result plak. aku dgn mmbwa eksaitment yg agak hyper tggi dgn rase cuak berbaur gementarnye mncuba menaip dgn rase yang berharap.. website tu kat address firefox ak nih.. tkn2.. putih je window aku... aku pon tekan butang refresh.. putih.. refresh..... putih... refresh..... ikon tande ngah buffer berputar ligat dgn agak lame.. sekali gus, menamba

Aku tulis lagi

.: prolog :. ...jd, aku yang berdarah jati Malaysia ni sedikit sebanyak terasa tercabar la. Ini bukan perkara main2. Ini perkara yang sangat kritikal... (siap ada prolog lagi. haha. saja nak test) Assalamualaikum.  Semalam dari pagi aku melilau2 sekitar sendai ni untuk menyelesaikan semua urusan2 yang tertunggak. Akaun bank, beli baju, phone dan sebagainya.  Sepatutnya akaun bank da siap semalam, tapi oleh kerana ada masalah teknikal, onna tachi j sempat siap smlm.  Dipendek kn cerita, akaun bank nye siap dalam jam 3 petang. 3.15 lebih kurang dah nak masuk asar. ''Xdaq masa dah. solat je la tepi ni" senpai aku bsuara. Kami pon bsolat zuhur la di Sendai Station kt btoi2 laluan org ramai. Aku yang mmg susah nk khusyu dalam solat ni pon lagi bertambah2 susah la nk khusyu bila org ramai jalan2 situ sambil mengerling ke arah kami. Dalam hati aku berdoa, janganlah ada yang nk gatal2 pg tanya aku buat apa ni nanti. Tengok takpa. Jangan nak tanya2. HAHA. kant