Skip to main content

Pure Hearts, but Bloomed out from the freak environment


Assalamualaikum...

my today`s posting will be entirely bout myself in PLKN, the national service programme... (bajet je nk speaking ).. how ever, trying is better than babbling, ritea/??

once i stepped my tarsals on this marching field of lagenda camp, asahan.. i could sense a different atmosphere..

for instance, I could say, PLKN brought me plenty of important lessons of life... ( as much as i flashback, the lessons are majorly brought indirectly, means that theyre not caused directly from the original management of plkn, but instead,from the situation happened by somebodies existed there... )on the first day, i had been asked to lead the maghrib prayer in the madrasah Al Rabiah.. from then, ive been adressed with the word 'imam', actually, the other trainees those came from islamic based school and led the prayers are called with the same address too..

one day, as one of the trainer conducted a function in the madrasah, he asked me to give a speech and lead the dua recital... my speech was all about the todays' crysis of Malaysia and what problems do the malays muslims encountering nowadays.... well, it`s a bit emotional, but Alhamdulillah, some of them took it as an advice, and make use properly of it.. It was proved when i had encountered to the first heart touching situation... and these type of situation has inspired me to put this posting title as shown above...

There came a trainee,, my friend, he said, "mam, ko rse sini ade kls mngaji x??" "erm, mgkn xd yg rasmi kot, apsal??", i replied.. then he said, " ak x pndai ngaji, ko bleh tlg?" look, (ayat lps nih, pkai bahse rojak ) bdak yg mrokok kt dorm, yg bab aurat pon x lepas, solat pon x penoh, tye bnde cmtuh... bkn dy sorang, ramai lg, ader yg penah mnum arak, berzina, dtg... cerita kisah2 lame dy...

hati mane yg x terusik?? jiwa mne yg x tersentak?? then my cerebellum quickly balancing the data, analaysing and recognising, what is the real problem??? i got it, the answer was all because the ENVIRONMENT.. atmosphere teaches and affects the personalities.. thats why, the ones who got chance to be in a good environment ( let say, islamic based school, sbp ) will be the ones who will get the good impact.. but the others?? the ones who were not fortunate enough to be listed as the 'good environment' residents?? mrka kene dok luar asrama.. skolah yg harian, yang mane hari2 tededah dgn environment binaan rakyat MALAYSIA yang 'sangat berbudi bahasa' dan '''bersopan santun sangat2'''... environment binaan penduduk ISLAM yang sangat2 berteraskn 'ISLAM'...

the fact is, they do have the pure hearts, but the problems are, they do not have the opportunity, or to be more accurate, they were not being offered to the opportunity and nobody gave them the proper acknowledge.... but beneath their appearance, there exist the trembling hearts in triumph which hardly need the knowledge, the knowledge about their own religion... so bad... so unfortunate...

the blame should firstly be focused on the system of schooling in malaysia.. the teachers.. the teachers should not just only be a teacher.. but be a parent to them, the students... teachers must not just convey the lesson, but practice it, make sure that the knowledge is used by the students... that how Rasulullah SAW thaught us, rite???

smbung balik.. ble ana start ajar, mmg agak susah.. dy pon ckp, 'ak segan dok, umor daa 18, ngaji pon x taw agi... dpn org ramai palk uh, ak blaja, segan dok... ' apepon, ana gtaw, org yg tgh blaja mngaji, blaja dgn bsemangat, ikhlas, gagap2 dy ngaji pon, lg bsar pahala dr org bese ngaji..... dy mken smgt... stiap ari dok besila dpn ana, bkk quran, smpai ana rumikan surah al aalaa, bg dy hafal.. huh, at the end, dy daa brani jdk imam maghrib... muazzin and so on...

Ana jdk terharu, sebak.. ana ad basic skola agama... tp adakah ana, adakah semua org yng basic skolah smka do have the strong spirit, strong will as he has.. what a shame on me.. huh.. byangkn, bdak nih, penah minum arak, kene buang skolah bper kali, biadap ngn cikgu, merokok ngan mule jual rokok start skola rendah... ble dpt peluang ntok blaja agame, jdk mcm ni... kalo awl2 dy dlm dorm lepak ngan kwn2 pkai sotong kring je, at the end, da bleh pakai sluar pjg, plg ana respek dy, dy tye ana, ape dy dalil2 dlm quran yg dy bleh gune ntok bg teguran kt org.. dy boleh hafal... masya ALLAH...

hrmm... too much things i wanna share with u all, my friends, but the time does not allow me to do so... ive got to go, something urgent is calling me..

as my last words, an advice from me, please, please be grateful of what u have, ur ilmu, ur din, u are a good guy when u are here, reading this posting, believe me... just appreciate urself.. be a good man... good muslim, my friends... for the next posting, i will story to u all bout my MURABBI here, i do have an usrah here... usrah that conducted by an extremely good, and best murabbi...

ASSALAMUALAIKUM...




Comments

Anonymous said…
aku nak bagi komen berilmiah.tapi oleh kerana kau yang xsukakan kerajaan sebab kerajaan buat PPSMI dan agungkan bahasa Inggeris ni tulis dalam bahasa Inggeris,dan kau juga menjahanamkan bahasa Melayu,aku malas baca dan tak malas nak baca lagi.
AbdullahUmar said…
hahaha, jadi jgn bace...
at the first place, sape yang x sukekan PPSMI??? hahaha,, pndai2 je ngko.. xde ape pon yang bule dbanggekan ngan bahse bro,
satu lagi, aku ni kene bersedie ntok msok Universiti, x penah plak aku denga ade scholarship yang akan bg senang2 je biasiswa ntok org yang x gheti ckp BI... anyways, Thanks 4 ur opinion and ur time to write here...

Popular posts from this blog

Panggang Ayam - Gune Tin Biskut???

Assalamualaikum... Hari ni, ana nak beri sedikit tnjuk ajar bagaimana nk memanggang ayam dgn sgt senang sekali. Mudah, pantas dan bla33...Ana baru balek dari sebuah program, namenye kem jambori remaja 2009, anjuran ALTIS, sebuah konsultan Anak muda yang sedang giat memperjuangkan Islam dgn membina dan melahirkan seberapa banyak generasi baru yang bakal menggegar dunia sebagai modal insan ummat akhir zaman. Kem yang menyeronokkan ini sedikit sebanyak berjaya mengisi masa lapang ana di musim cuti ini dgn cara yang sgt bermakna.Nak di jadikn citer, ader satu slot pada hari ke2 program ini, yang maner namenyer ialah Kembara Dik Cerdas.. Aktiviti ini mempunyai 8 checkpoint. Yang ana nak citer nih, satu checkpoint yang mner budak2 nih kner merebus/memasak/menggoreng/memanggang sebiji telur dan memastikannya mampu ditelan oleh tekak2 para peserta... waawawawawaw...Peserta2 yang diwakili kanak2 berusia 9-12 tahun ini, bagaimanapun, sedikit sebanyak berjaya melakukan cabarn ini walaupun dgn ban…

Definisi Syirik

Adapun syirik itu ertinya adalah "mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" atau dalam lain perkataannya ialah "menduakan-Nya".
Salah satu contoh syirik ialah mengatakan bahawa nabi 'Isa as itu sebagai anak Allah. Syirik termasuk di dalam perkara2 yang membatalkan iman.

PEMBAHAGIAN SYIRIK.

a) Syirik Jali (Nyata).
Syirik Jali adalah mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Misalnya ialah perbuatan menyembah berhala dan memohon sesuatu daripada sesuatu yang dianggap mempunyai kuasa; seperti memuja kubur yang dianggap keramat dengan tujuan hendak meminta nombor ekor.Lazimnya perkara seperti ini berlaku di kalangan orang-orang yang kurang berpendidikan agama.

b) Syirik Khafi (Tersembunyi).
Syirik Khafi pula adalah mempersekutukan Allah secara senyap2, iaitu tanpa diketahui oleh orang lain dan boleh juga terjadi tanpa disedari oleh orang lain serta diri sendiri; melainkan hanya Allah sajalah yang mengetahuinya.
Contoh syirik khafi yang disedari ialah:

1) Percaya k…

kita hanya hamba

assalamualaikum..

kadang2, aku terfikir.. apa erti hidup ni?
apakah aku yang telah hidup 18 tahun 13 hari ni, dah jumpa apa erti hidup?
apakah rutin harian aku ni, betul2 aku jalankan atas dasar aku betul2 faham apa itu erti hidup...

sebenarnya hidup yang macam mana patut aku rutinkan dalam hidup aku?
adakah rutinan yang aku buat ni betul2 aku dah passionate dalam diri aku?
atau aku hanya lelaki typical yang steorotype.: membuta tuli kut apa orang cakap...

aku kadang2 terasa diri aku lemah.. jauh.... jauh... jauh dari PENCIPTA...
ye aku faham, aku hamba. aku pernah duduk sekolah agama 5 tahun.. aku tau ape itu mardhatillah...
aku tau ape itu ma'rfatullah...
aku tau semua tu.. bahkan aku pernah jadi seorang yang bergelar naqib...
aku tau ape tu dosa.. aku tau syurga, pahala... neraka, DOSA..
aku boleh berkuliahkan orang rak2.. ape itu dosa,
ape itu mungkar..
ape itu maksiat...
tapi kenapa aku masih rase aku JAUH... YAA... BELUM BETUL2 dekat dengan ALLAH...
RABBUL JALIIL..
RABBUSSAMAAWAAT..
KENAPA...…